Monday, 8 December 2008

Importanta motivatiei si renuntarea la fumat

In primul an de facultate am inceput sa fumez in joaca. Primele cateva saptamani nici macar nu trageam fumul in piept. Fumam, de fapt pufaiam, cand ieseam cu colegii sau cand mergeam la petreceri. Mi se parea super cool sa-mi aprind o tigara si sa scot fum precum balaurul din poveste. La un moment dat un coleg m-a invatat cum sa trag fumul in piept fara sa tusesc (toate incercarile mele de pana atunci se soldasera cu o teribila tuse magareasca). Si, incetul cu incetul, fumatul a devenit o parte importanta din viata mea. O tigara sau doua dimineata la cafea, o tigara sau doua in fiecare pauza, mai multe tigari ori de cate ori ieseam in oras, o tigara cand eram fericit, o tigara cand eram mai putin fericit, aproape un pachet de tigari la vreo petrecere...

Mi-am dat seama ca sunt dependent de fumat in ziua in care am zburat cu avionul vreo noua ore. Imi cuplasem centura de siguranta si am realizat ca nu voi putea fuma pe parcursul calatoriei. Am intrat in panica, am intrebat insotitoarele de zbor daca au cumva plasturi cu nicotina si, primind un raspuns negativ, in primul moment am vrut sa ma dau jos din avion. Nu am avut cum... In schimb am golit paharul in care primisem 100 ml de whiskey si am dormit in timpul zborului ca sa atenuez senzatia de sevraj.

Dupa ce am revenit in Bucuresti, am vrut sa renunt la fumat. Bineinteles, nu imediat :) A mai trecut ceva timp pana cand sa ma mobilizez. Am inceput sa caut informatii pe Internet despre cum sa te poti elibera de dependenta de tigari. Pe foarte multe site-uri explicau ca nevoia de a fuma are legatura cu dependenta de nicotina si ca, odata eliminata nicotina din organism, te eliberezi din sclavia fumatului.

La mine nu a mers... Un prieten din Praga mi-a adus de acolo asa numita tigara electronica care este de fapt un aparat care transforma un lichid cu nicotina in abur, abur pe care il inhalezi si care iti satisface foamea de nicotina (e cel din imaginea de mai jos). Cartusele cu care functioneaza tigara electronica reprezinta echivalentul a 15-20 de tigari si pot contine diverse cantitati de nicotina. Ideea este ca inhalezi doar nicotina fara restul de cateva sute de substante potential ucigase. Si, urmand o schema anume, diminuezi continutul de nicotina pana cand ajungi sa inhalezi doar apa in stare de vapori :)

Ei bine, la mine nu a functionat!!! Tigara aia de plastic imi satisfacea nevoia de nicotina si atat! Asa ca am revenit la obiceiul de a fuma tigari obisnuite. Bineinteles ca si amicul meu din Praga a incerca tigara electronica si... nimic. Aparatul meu de vaporizat nicotina a circulat pe la diversi prieteni si, in cele din urma, a ajuns inapoi la mine. Nimeni nu a vrut sa adopte tigara electronica...

Dupa acest esec rasunator, am continuat sa fumez linistit o perioada de timp. Intr-o zi, un amic din Anglia (tot coach) mi-a trimis prin e-mail un fisier MP3 cu o sesiune de transa care ajuta la schimbarea unui comportament nedorit cu unul dorit. Omul era curios cum mi se pare scriptul facut de el. Asa ca am ascultat de vreo cateva ori fisierul si am observat cu uimire ca incepusem sa fumez mai putin si sa beau mai multa apa. Exact ceea ce imi doream! Sa nu mai fumez si sa ma hidratez. Iar intr-o dimineata mi-am dat seama ca nu vreau sa fumez la cafea! Eram salvat! Devenisem nefumator! Nici nu va puteti imagina bucuria mea de atunci. In sfarsit, fara tigari!!!

Ei bine, m-a tinut doar vreo doua saptamani. Intr-o dupa-amiaza, in joaca, mi-am aprins o tigara. Seara deja imi cumparasem iar un pachet de tigari... Revenisem aproape instantaneu la obiceiul de a fuma. M-am consolat cu ideea ca o multime de oameni fumeaza: prieteni, colegi, doctori si chiar si profesionisti in domeniul dezvoltarii personale (de la instructori de fitness, yoga si arte martiale, pana la samani - da, avem si noi in Romania samani :) - sau coach-i. Faptul ca "fumatul dauneaza grav sanatatii" nu a avut niciodata vreun impact asupra mea pentru ca, la fiecare control medical anual, analizele mele ies foarte bine.

Si, totusi, cum am renuntat la fumat? Prima data cand mi-am cumparat un pachet de tigari care avea una din acele imagini grotesti, m-am simtit umilit de producatorii de tigari! Dupa ce ca scoteam din buzunar o gramada de bani ca sa fumez, ajunsesem sa platesc sa fiu si umilit cu acele imagini desantate! Aveam senzatia ca imaginea pachetului meu de tigari (cea cu tigaretele care formeaza zabrelele unei inchisori) urla la mine din toti bojocii: "Esti un nenorocit de dependent!". Senzatia de umilire s-a transformat instantaneu intr-una de furie! Si asa a aparut motivatia mea de a renunta la fumat! Am 'donat' injositorul pachet de tigari unui domn in varsta care mi-a cerut o tigara (cu tot cu bricheta :) Iar ca sa fiu sigur ca nu voi trece prin perioada de sevraj, am apelat la o sedinta de hipnoza. Simplu!

De atunci, si au trecut cateva luni bune, nu am simtit nici macar o data nevoia de a fuma. Si asta in conditiile in care am avut si momente bune si momente mai putin bune care inainte erau marcate cu o tigara. Si, in cazul in care va intrebati ce s-ar intampla daca mi-as aprinde o singura tigara, sa stiti ca si eu m-am intrebat :) Si mi-am aprins si, surprinzator, nu am reinceput sa fumez. Si da, continui sa beau cafea si sa merg in locuri in care se fumeaza :)

Asa ca, in cazul in care doriti sa renuntati la fumat, va recomand sa va uitati in interiorul vostru sau sa va intrebati care este motivul pentru care doriti sa 'divortati' de fumat. Avand o motivatie reala, puteti utiliza diverse metode care va ajuta sa treceti usor peste perioada de sevraj: plasturi cu nicotina, hipnoza, medicamente speciale, tigari medicinale, biorezonanta, tincturi din plante medicinale...

4 comments:

Anonymous said...

ma bucur ca ai revenit! imi era dor de scrisele tale!!!!

Mugur said...

si eu ma bucur! multumesc frumos!!!

impartialul said...

ba, baiatule, esti intr-o profunda eroare. citez: "Prima data cand mi-am cumparat un pachet de tigari care avea una din acele imagini grotesti, m-am simtit umilit de producatorii de tigari! Dupa ce ca scoteam din buzunar o gramada de bani ca sa fumez, ajunsesem sa platesc sa fiu si umilit cu acele imagini desantate!" tu crezi ca producatorii de tigari au vrut pozele pe pachete? mergand pe firul acestei logici, inteleg ca de la ei a venit ideea sa isi interzica promovarea produselor in mass media, tot ei au au tras sforile pentru a obtine accize si taxe cit mai mari din partea guvernelor si tot ei au reusit sa introduca interzicerea fumatului in tot mai multe tari de pe mapamond. hmmm. nu ma gindisem pina acum la ipoteza asta

Mugur said...

@ impartialul

cred ca nu m-am exprimat eu destul de clar. bineinteles ca producatorii de tigari nu au vrut acele imagini pe pachetele lor de tigari! pana la urma nu au avut incotro si au fost nevoiti sa accepte. de altfel, nu mai au voie nici macar sa isi promoveze sigla... ceea ce pe mine nu ma intereseaza! faptul ca eu plateam sa vad acele imagini m-a facut sa imi doresc sa nu mai fumez :)