Friday, 23 January 2009

Teoria inteligentelor multiple

Ieri am avut o zi plina din toate punctele de vedere. Si m-am intalnit cu oameni care imi sunt dragi si cu care pot discuta subiecte care nu sunt 'mass market' ca sa folosesc un englezism la moda in lumea celor care se ocupa de marketing sau care au pretentia ca o fac :)

Iar unul dintre acesti oameni este Radu cu care am dezbatut tot felul de subiecte si, din vorba am vorba, am ajuns si la intelegenta emotionala, un concept introdus de Daniel Goleman la inceputul anilor '90. Bineinteles ca mi-am adus aminte si de teoria inteligentelor multiple, dar nu am reusit sa-mi amintesc decat prenumele autorului - Howard. Asa ca voi face exercitiul de a scrie cate ceva despre Howard Gardner, 'tatal' inteligentelor multiple si poate ca data viitoare imi voi aduce aminte si de numele lui de familie :)

Foarte pe scurt, Howard Gardner considera ca inteligenta nu are o valoare unitara, ci, mai degraba, este o combinatie de diverse capacitati care sunt independente una de cealalta:
  • inteligenta vizual-spatiala este abilitatea de a percepe vizual ceea ce ne inconjoara. Acest tip de inteligenta este cel mai des folosit in activitati precum cititul, scrisul, construirea, pictura, echilibru, interpretarea unor imagini.
  • inteligenta verbal-lingvistica este abilitatea de a folosi cuvintele si de a vorbi. Acest tip de inteligenta este cel mai des folosit in activitati precum vorbitul, scrisul, jocul de cuvinte, explicarea unor concepte.
  • inteligenta logico-matematica este abilitatea de a folosi ratiunea, logica si numerele, in special in activitati legate de rezolvarea unor probleme, lucrul cu anumite concepte abstracte, calcule matematice.
  • inteligenta kinestetica este abilitatea de a controla miscarile corpului si de indemanare in lucrul cu diferite obiecte (dansul, sportul, limbajul trupului, teatru, mima, etc.)
  • inteligenta muzicala este abilitatea de a produce si de a aprecia muzica si este utilizata in special la activitati precum fluieratul, cantatul, folosirea de instrumente muzicale, compunerea de melodii.
  • inteligenta interpersonala este abilitatea de a-i intelege pe ceilati si de a relationa cu ei si este intalnita in activitati precum ascultarea activa, folosirea empatiei, consiliere, lucrul in echipa, observarea starilor sufletesti.
  • inteligenta intrapersonala este abilitatea de auto-reflectie si de constientizare a propriului eu (cunoasterea propriilor puteri si slabiciuni, auto-evaluarea, descoperirea sinelui, etc.).

Howard Gardner considera ca, desi aceste inteligente nu sunt neaparat dependente una de cealalta, ele sunt folosite rareori independent. Fiecare dintre noi reprezinta o combinatie procentuala din fiecare din aceste inteligente, iar aceasta combinatie e la fel de unica precum amprenta fiecaruia.

8 comments:

ajnanina said...

eu tin si la celelalte doo care nu-s chiar validate, ca cica n-ar exista o reprezentare pe creier pentru ele...
si anume - inteligenta naturalista (cea care te face chiar sa vezi natura, sa-ti pice fisa de legile ei si sa inveti din ea mai mult decat din carti) si cea existentiala (a filosofului, care te face sa-ti pui marile intrebari si sa cauti raspunsuri la ele)

Mugur said...

da, inteligenta naturalista este cat se poate de importanta, mai ales ca suntem inconjurati de mastodonti din beton si sticla si de asfalt. si eu unul n-as vrea sa ma obisnuiesc atat de mult cu un astfel de peisaj si sa ajung sa nu mai observ natura...
in ceea ce priveste inteligenta existentiala cred ca e inclusa cumva in inteligentele verbal-lingvistica, interpersonala si intrapersonala.

aiurea said...

eu cred ca e inca o modalitate de a fi bagati intr-o cutie. ai inteligenta din aia da' nu ai din ailalta. cine decide ce inteligenta sau inteligente am?! eu sunt eu cu si fara vreo inteligenta anume.

ajnanina said...

nu e o cutie, ci o casa cu mai multe camere, unde te poti plimba cum vrei.
mie mi se pare avantajos / inainte erai considerat inteligent sau nu, din punctul de vedere al acestei teorii poti fi considerat inteligent in multe feluri, sigur macar in unul...

si sunt curioasa, in timp, ce variante noi de inteligenta pot sa mai fie descoperite - sunt carti care vorbesc de inteligenta practica, de inteligenta erotica - desi si astea pot fi asociate cu o combinatie a celorlalte...

asa si inteligenta emotionala in mare parte e formata din inter si intra...

Mugur said...

@ aiurea
asa este, tu esti tu indiferent de cum se numeste o inteligenta sau alta. si, in plus, intri intr-o cutie doar daca tu decizi sa intri.

@ ajnanina
da, numarul tipurilor de inteligente continua sa creasca si apar tot felul de combinatii de doua sau mai multe inteligente. si, pana la urma, indiferent de cum le numim sau nu, la finalul zilei conteaza daca bilantul este pozitiv sau nu din punctul nostru de vedere...

Daiana Prundurel said...

Faina postare:) Deja am facut o evaluare rapida in minte sa vad in care tip ma regasesc mai mult. Apoi am extins "jocul" - intai la cei dragi, apoi la prieteni, cunoscuti, etc. Ma relaxeaza si ma amuza...Suntem fiecare din noi o nuanta unica rezultata intr-un mod uimitor din amestecul mai multor alte nuante, in proportii diferite:)

ajnanina said...

conluzia mea practica: aveam de scris un articol la o revista pentur educatori si invatatori. va fi despre inteligentele multiple :)))
multumesc, Mugur, multumesc tuturor :)))

Mugur said...

@ Daiana
Multumesc mult. Metafora cu nuantele e super vizuala si imi place :)

@ajnanina
Super! Ma bucur ca postarea legata de inteligentele multiple e utila :) Mi-ar placea sa iti citesc materialul dupa ce e gata.