Thursday, 12 February 2009

Despre trebuie si vreau

Timp de mai multi ani, in fiecare dimineata la ora 10 fix, o femeie de afaceri isi vizita mama intr-un camin de batrani. Era foarte apropiata de ea si o iubea foarte mult. Uneori i se cereau intalniri chiar in acel moment al zilei iar raspunsul ei era mereu acelasi: "Nu pot, trebuie sa-mi vizitez mama".

Apoi mama ei muri. La scurt timp dupa aceea, cineva ii ceru femeii o intalnire la ora 10 dimineata. Dintr-o data, aceasta isi dadu seama ca nu mai putea sa-si viziteze mama. Si urmatorul ei gand a fost: "Oh, de-as putea sa-mi mai vizitez mama macar o data." Din acel moment, trebuie a devenit vreau.

Lucrurile placute din viata sunt cele pe care vrem sa le facem. "Astazi vreau sa merg la teatru" sau "Vreau sa plec in vacanta saptamana viitoare". Lucrurile care ne impovareaza sunt cele pe care trebuie sa le facem. "Maine trebuie sa ma trezesc la 6.30 ca sa merg la lucru" sau "Trebuie sa fac curat in casa".

Deoarece perceptiile ne ingreuneaza gandirea si actiunile, incercati sa inlocuiti trebuie cu vreau. In loc sa spuneti "Trebuie sa ma duc la lucru", ganditi-va la cei care nu au o slujba si veti putea spune cu entuziasm "Maine vreau sa ma duc la lucru". In loc sa va spuneti "Trebuie sa fac curat", ganditi-va cum arata locuinta voastra cand este curata si atunci puteti spune cu usurinta "Vreau sa fac curat". Cu timpul va fi usor sa treceti la vreau sa.

Este uluitor ce schimbare de atitudine produce simplul fapt ca folositi cuvinte care nu implica constrangerea si obligativitatea. Va veti trezi deodata ca vreti si ca de-abia asteptati sa faceti acele lucruri pe care inainte trebuia sa le faceti.

Image credits: Web Urbanist

25 comments:

Monkey said...

Chiar o sa incerc. Tipul din photo vrea schimbare sau maruntis, ca mie nu mi-e clar :)

Mugur said...

@ Monkey
Very perceptive of you. Mi-a placut jocul de cuvinte si am postat imaginea fara sa ma gandesc ce vrea de fapt tipul din imagine. Facand totusi o presupunere, inclin sa cred ca vrea schimbare :)

ajnanina said...

prima reactie copilareasca e ca nu vreau.
sunt inca inconjurata de lucruri care trebuie. si acela e un vreau, dar pe dos. il vor altii. iar eu vreau banii lor, deci, atata timp cat nu-i conving sa mi-i dea altfel, trebuie.
iar toti acest itrebuie ma tin inca la distanta de vreau.
nu e asa simplu, pentru ca daca as spune vreau la ceea ce acum trebuie, m-as indeparta si mai mult de ceea ce vreau cu adevarat.

e o perioada de tranzitie: omida, cu vechile structuri dizolvandu-se iar ceialti furiosi intrebandu-se daca la trebuie fluturele sau nu. nu le trebuie si nici fluturele nu are nevoie de ei. doar ca inca nimeni nu stie.
iar pentr ua sustine acest proces, pentru ca fluturele sa nu se nasca mort, inca trebuie.

ajnanina said...

si detasandu-ma un pic de mofturile mele si intorcandu-ma la text constat...
... cat de usor scapam de un vreau al altuia invocand un trebuie de ordin superior...
cu alte cuvinte, ne ferim de nou, de provocare invocandu-ne lanturile.
nu vreau lantul tau pentru ca il am pe al altuia... mai mare, mai gros, mai lucios... de calitate, de marca, de firma.
cum sa vreau?

iar apoi, ce putere castigi refuzand... transformand oferta ta in ceva ce altuia ii trebuie...

Mugur said...

@ ajnanina
poti face schimbarea asta de perspectiva (cred ca in ultimele cateva zile am folosit cuvant asta mai des decat in ultimii cativa ani :) atunci cand vrei sau cand consieri ca a venit momentul pentru ea.
si te-as intreba ce vrei cu adevarat? ceea ce trebuie sau ceea ce vrei? sau poate vrei ceea ce trebuie pentru ca vrei?
imi place metafora cu omida si cu fluturele utilizata si in acest context. poate ca au nevoie ceilalti de fluture sau fluturele de ei, sau poate ca nu. oricum, s-ar putea sa nici nu aiba vreo importanta... cred ca e important sa constientizam ca fluturele intotdeauna se va naste viu. poate ca va avea aripile fragile si nu va putea zbura pentru ca ceilalti, furiosi si nerabdatori, l-au 'ajutat' sa iasa din cocon. si totusi el se naste viu, fie ca trebuie, fie ca nu.

Mugur said...

@ ajnanina
oho, daca 'trebuie' cu conotatie de 'e musai sa' dispare si, in locul lui apare 'trebuie' cu conotatie de 'am nevoie de', atunci perspectiva se mai schimba inca o data.
si e ok pentru mine daca vreau ceea ce 'imi trebuie' ('am nevoie de') chiar daca contientizez asta prin oferta venita de la altcineva care a stiut inaintea mea ce nevoi voi avea. in schimb s-ar putea sa ma simt nasol daca cineva imi va spune ca 'imi trebuie' ceva ce 'trebuie' ('e musai sa') si asta chiar daca invoca acel 'trebuie' superior...

ajnanina said...

chestia cu perspectiva cred ca a ramas de saptamana trecuta, de la exercitiul cu Ioan... si mie mi-a ramas destul de puternic ancorata.
traptat se construieste lumea de idei si imagini care se intretese cu cea reala: metafore, povesti, fluturi, perspective.
treptat spre schimbare. iar tipul din poza e chiar curajos :)))

multumesc pentru increderea acordata fluturelui

Mugur said...

@ ajnanina
e foarte posibil! si o sa-i spun astazi lui ioan cat de mult m-a ajutat exercitiul de saptamana trecuta. imi doream si mai multa flexibilitate si cred ca o am acum cu toate schimbarile astea de perspectiva :)
asa este, schimbarile se construiesc treptat sau deodata, in functie de cum ii e mai bine fiecaruia.
da, si mie mi se pare tare curajos tipul din poza. si cred ca cel mai curajos a fost atunci cand a decis sa schimbe ceva si sa inceapa sa cerseasca. si acum e curajos pentru ca vrea sa se intoarca la ceea ce a avut candva (adica lipsa cersetoriei ca stil de viata), dar mai putin :)
eu am mare incredere in fluturi, chiar daca zboara din floare-n floare :)

aiurea said...

toti ma confuzati. trebuie sa vreau???

Mugur said...

@ aiurea
oare chiar toti te confuzeaza? nu am raspuns la intrebarea ta, poate doar o alta intrebare: vrei ceea ce trebuie sau ceea ce iti trebuie?

ajnanina said...

mi-am adus aminte de ce imi povestea un prieten.

in copilarie nu-i erau clare diferentele dintre AM NEVOIE si AM VOIE. probabil ca parintii n-aveau nici un interes sa-i explice.

chestia e ca, desi logic si le clarificase ca adult (povestea amintirea asta ca amuzament) uneori, in momentul in care trebuia sa ia o decizie, inca mai aparea vechea dilema...

lavinia stefan said...

Daca mi-ai vedea zimbetul din clipa asta n-ai mai avea nevoie de nici un comentariu, Mugur! Merci pentru postarea asta - chiar trebuia sa fac ceva important astazi, dar acum mi-am dat seama ca, de fapt, voiam. E asa de simplu!!! Dar e o diferenta cit de la cer la pamint... :))

Mugur said...

@ ajnanina
cred ca si eu am aceasta dilema uneori, precum prietenul tau, desi inca din copilarie eu fac diferenta intre AM NEVOIE si AM VOIE...

adica, am momente in care stiu ca am nevoie de ceva, cineva sau sa fac ceva si vreau, numai ca imi vine in mintea intrebarea daca am voie? si cateodata imi dau voie sa vreau si sa fac, iar alteori decid ca nu am voie si, atunci, nu imi dau voie sa vreau sa fac... nu am inca un raspunde despre modul in care aleg, probabil ca o fac avand ca baza educatia, mediul social si ceilalti factori care te fac sa evoluezi sau sa involuezi :)

@ lavinia stefan
Lavinia, nu iti vad zambetul dar mi-l pot inchipui :) Ma bucur ca te-a ajutat postarea. Povestirea m-a ajutat si pe mine astazi si de aceea m-am gandit sa o impartasesc, gandindu-ma ca poate ajuta si pe altii. Si eu cred ca e simplu :)))

gabi said...

Bine Mugur !
Place mult :)

Mugur said...

@ gabi
Multumesc, Gabi!
Ma bucur ca iti place :)

Kami said...

Vreau sa traiesc intr-o lume albastra,
Vreau sa deschid o alta fereastra,
Vreau sa zbor prin nori argintii
Vreau sa stiu de vi sau nu vi

Vreau sa pot fi

^-^
Asta am simtit...

Mugur said...

@ Kami
Super!!!

impartialul said...

kami,

frumos, pacat ca e gaunos. na ca mi-a iesit si mie o rima.

si mai incerc una: oricine poate cara o mapa, pruteanu se zvarcoleste-n groapa

Mugur said...

@ impartialul
mi-ai ametit mentalul constient cu rimele tale carora nu le-am gasit intelesul incat am intrat in transa :) si asta fara nicun fel de rima :)

irinatrutescu said...

Foarte interesant post-ul tau. Nu as fi crezut ca e atat de simplu sa privesti altfel lucrurile... Exersez in zilele urmatoare teoria "vreau" si revin cu rezultatele!

Mugur said...

@ irinatrutescu
De-abia astept sa-mi spui cum e atunci cand vrei.

Adrian Oane said...

ce ziceti de perspectiva in care "trebuie" semnifica o bariera, o scuze, o limitare, sau o delimitare atribuita de tine?

parca suna a ceva inevitabil :) ; maine trebuie sa ma trezesc/ sa fac/ sa dreg :) - aaa...sigur? chiar "trebuie"...?
ce se intampla daca nu fac ce "trebuie"?

mai e si un alt aspect inglobat, din perspectiva mea. Paradoxal, trebuie sa faci ceva ce ti-ai asumat ca faci, sau care era inclus in ce vroiai sa faci.
parca e o dezamagire: "-stii, as vrea, dar trebuie sa ..."

Ca sa ma exprim mai coerent :), vin cu un exemplu: de ce "trebuie" sa ma trezesc maine la ora X sa ma duc la munca, cand, in momentul in care am agreat ca voi face acea munca, stiam (sau ar fi "trebuit" :D sa stiu) ca acest lucru implica si trezitul mai devreme. si facutul de rapoarte care nu imi plac. si facutul de curatenie. si ...etc ..


de cand e externul vinovat de consecintele alegerilor & deciziilor mele? - "trebuie!!!!!"


:) asa, gata cu filosofia. ce ziceti de aceasta perspectiva ?

acum, legat de diferenta asta intre vreau si trebuie ... poate ca reprezinta doar un imbold spre a iti prioritiza mai bine lucrurile care conteaza pentru tine :)

dar ma rog, poate scap anumite aspecte ale ideii si oricum trebuie sa termin ceva asa ca ma opresc aici si astept cu interes parerile voastre. :)

Mugur said...

@ Adrian Oane
Da, "trebuie" per se aduce cu sine obligativitatea si constrangerea, fie ca sunt externe (impuse de altii), fie ca sunt interne (impuse de noi).

Eu personal folosesc "trebuie" in foarte putine contexte si doar atunci cand vreau sa subliniez ca fac ceva ce nu imi face placere si nu am cum sa evit :) Iar asta se intampla foarte rar pentru ca, din fericire, in 99 % din cazuri eu aleg si decid ce vreau sa fac :)

A, sa nu uit, mai folosesc "trebuie" atunci cand ma intreb pe mine insumi "Vreau sau trebuie sa fac chestia X?" In felul asta imi clarific situatia :)

Si am fost foarte curios sa iti citesc blogul si, spre surpriza mea, am fost anuntat ca am nevoie de invitatie :) Cum pot face rost de una?

Adrian Oane said...

nu ai de unde deoarece este inchis. :)

a fost un proiect abandonat din start. s-a intamplat acum un an, dupa ce m-am gandit daca vreau sau nu sa imi fac un blog, si pe urma de ce vreau sa il fac.

:) raspunsul la de ce a fost un "pic" cam neplacut. specific, aveam nevoie de atentia altora ca sa ma simt eu bine.

asa ca l-am inchis, si m-am apucat sa investighez mai bine diferenta dintre nevoie si dorinta :)

Mugur said...

Aha, inteleg, Adrian.

Motivatia este foarte importanta in tot ceea ce facem si, atunci cand dispare, abandonam fara niciun fel de regret orice proiect nenascut, aflat in fasa, la pubertate sau chiar la maturitate.

Si cum motivatia are la temelie si oaresce nevoi, dorinte si alte chestii, este excelent cand incepem sa le investigam :)