Sunday, 8 February 2009

Romanian profanity sau cum sa-i invatam pe englezi sa injure in romana

Am primit in urma cu cateva zile de la Traian, care este o sursa inepuizabila de bancuri, chestii haioase si diverse materiale super interesante, un e-mail care facea trimitere la o pagina anume din Wikipedia. In cazul in care limbajul obscen va deranjeaza, va rog sa NU dati click pe acest link.

Bineinteles ca am intrat pe linkul care ducea catre pagina din Wikipedia si mi-am imbogatit vocabularul cu o gramada de expresii pe care nu sunt sigur ca voi avea unde sa le utilizez, dar, in eventualitatea ca le voi auzi, voi sti ce inseamna :) Cu riscul de a va oripila sau de a va amuza, stiti ce inseamna "a deschide viitorul cuiva"?

Tot pe aceasta pagina din Wikipedia am descoperit un link care facea trimitere la Dictionarul de Argou al Limbii Romane. Spre rusinea mea nu am stiut pana in acest moment ca exista asa ceva publicat in Romania. In urma cu mai multi ani mi-am cumparat Forbidden American English - A serious Compilation of Taboo American English deoarece o parte dintre colegii mei de facultate si unii profesori foloseau cateodata un limbaj pe care nu il intelegeam in totalitate. Iar unul din profi mi-a sugerat aceasta lectura :) Vreau sa va spun ca, de atunci, evolutia mea lingvistica continua sa faca salturi cantitative si calitative referitoare la acest aspect al limbii lui Shakespeare (scuze Loredana ca am rasucit cutitul in rana si ti-am readus aminte de examen, dar sper ca ti-a trecut :) In schimb am cam ramas in urma cu argoul si jargonul limbii romane. Asa ca lectura pe care am avut-o a fost una revelatoare :)

Apropo de injuraturi si cuvinte obscene, am remarcat ca sunt primele chestii pe care majoritatea oamenilor doreste sa le invete intr-o limba straina. Cam toti prietenii mei straini, la un moment dat, inevitabil mi-au intrebat de diverse echivalente in limba romana ale unor expresii mai mult sau mai putin vulgare. Iar cel mai nepotrivit moment a fost cand traduceam unor prieteni englezi unele expresii neaose in timp ce circulam pe o strada din Praga unde diverse doamne si domnisoare isi expuneau nurii in speranta ca vor fi 'inchiriate'. Intamplarea a facut ca unele domnite sa fie tot romance si sa reverse asupra noastra o ploaie de injuraturi ingenioase crezand ca traducerea mea in romana le este adresata lor. Bineinteles ca am grabit pasul si am disparut rapid din zona pentru a nu face cunostinta cu caracterul slobod al domnilor pesti.

Revenind la subiect, in cazul in care aveti prieteni straini, vorbitori de limba engleza, care doresc sa isi imbogateasca vocabularul romanesc, le puteti recomanda aceasta pagina din Wikipedia.

P.S. Poate ca va intrebati ce legatura are aceasta postare cu evolutia. Ei bine, nu am un raspuns multumitor pentru toata lumea :) E si asta o evolutie desi poate ca nu este potrivita pentru oricine... Luati ce vreti sau ce aveti nevoie de aici, restul il puteti lasa :)

9 comments:

aiurea said...

fantastica chestia asta! nu ma asteptam sa scrii asa ceva citind ce ai scris pana acum pe blogul asta. acum stiu sa spun in engleza tot felul dechestii. dar unele chestii suna prea direct la astia. ce-i prostia asta to have sexual intercourse with a virgin women? a deschide viitorul e mult mai poetic ca tot ai scris despre nichita :) avem cea mai frumoasa limba. si am invatat un cuvant care imi place mult stromeleag!

ajnanina said...

urechile virtuale nu se inrosesc si nici nu se ofilesc :)
am fost foarte curioasa sa vad daca mai sunt cuvinte si expresii pe care sa nu le cunosc... nu in engleza :)))

expresii noi se nasc oricand, in functie de context. imi aduc aminte, cand am fost in prima tabara, injuratura de atunci si de acolo era (printre altele): manca-mi-ai ceaiul de maine dimineata :)

iar in legatura cu evolutia: juramantul si injuratura sunt doua fetze ale aceleaisi atitudini; omul injura de aceleasi lucruri ,,sfinte' pe care ar si jura la nevoie...
chiar daca nu e evolutie directa, e adaptare plina de umor la concretul realitatii :))

Mugur said...

@ aiurea
ma bucur ca ai gasit interesanta postarea mea si ca ai mai invatat un cuvant care iti place mult! si eu mai mai invatat de pe acel site diverse cuvinte despre care nu aveam habar ca exista si care au o melodicitate aspra si duioasa in acelasi timp :) subscriu si eu ca limba romana e poetica si frumoasa. in ceea ce priveste 'profanitatile' (nu prea ma simt confortabil sa spun 'injuraturi' :), cred ca sarbii sunt cei mai inventivi. am auzit niste injuraturi in sarba care creeau niste imagini absolut apocaliptice :)

@ ajnanina
foarte plastica ideea ca urechile virtuale nu se inrosesc si nu se ofilesc. imi place tare mult :)

super haioasa chestia cu ceaiul. imi inchipui ca era un ceai oribil :) eu am fost vara trecuta intr-o tabara si am baut cel mai minunat ceai posibil. cred ca din cauza romului pe care il turnau in ceai dupa ce il preparau :) intotdeauna mai ceream o portie.

wow, nu m-am gandit pana acum din perspectiva asta si cred ca ai dreptate si cu juramantul si cu injuratura si cu adaptarea la concretul realitatii :)

ajnanina said...

strict NLP

fiecare context cu injuraturile lui... nici studiul NLP nu a ramas nefolosit in scopuri lingvistic - decorative...
asa ca daca ma supar vre-o data pe tine (nu cred, asa ca de-aia ti le zic acu) ti-as putea zice: ,,manca-mi-ai metaprogramele" sau ,,baga-te-as in cautare transderivationala" :)))

Mugur said...

@ ajnanina
aoleu ce injuraturi!!! acum ca stiu ce poti, nu imi doresc sa te supar vreodata :)))

Dan said...

Voi va injurati terapeutic intre voi :)))
Vad ca pe aici orice e intr-un mod sau altul evolutie. Eu nu m-am lamurit cum e cu evolutia aia fizica. As vota-o dar nu stiu ce e :)))

Anonymous said...

eu ti-am luat sfatul in serios si nu am apasat pe linkul ala si mor de curiozitate

Radu said...

Mai bine mai pun un comment la subiectul anterior :))

Mugur said...

@ Dan
Ce chestie... Nu m-am gandit pana acum ca injuratura ar putea fi terapeutica si cred ca ai dreptate :)
Referitor la evolutie, cam da, pe aici totul e evolutie ca de aceea si blogul se numeste 'Despre evolutie' :) Pentru mine evolutia inseamna orice 'pas inainte' pe care il faci fizic sau cu mintea sau cu sufletul :)
Evolutia fizica? Aici, din punctul meu de vedere, intra absolut orice este legat de organismul uman si fiziologie.

@ Anonim
pai nici macar nu stiu daca era un sfat :) era o atentionare pentru cei care ar putea fi socati d eun limbaj vulgar. daca nu te socheaza injuraturile si cuvintele 'spurcate', poti da click pe link si iti poti satisface curiozitatea

@ Radu
Super, tocmai ai pus un comment si aici :))