Wednesday, 11 March 2009

Despre nevoi

Un antreprenor american se plimba pe plaja, intr-un mic sat mexican de pescari. O barca intra in port cu un cos plin de pesti. Americanul il felicita pe pescarul mexican pentru pestii sai frumosi si il intreaba:
- "De ce nu ai ramas mai mult timp ca sa prinzi mai multi pesti?"
- "Pentru ca acesti cativa pesti imi ajung mie si familiei mele." ii raspunse pescarul.
- "Si ce faci in restul timpului?" continua antreprenorul.
- "Pai ma trezesc cand vreau, ma duc sa pescuiesc un pic, ma joc cu copiii mei, imi fac siesta impreuna cu nevasta... Seara, ma duc in sat sa ma intalnesc cu prietenii, bem un pahar de vin, cantam la chitara... O viata placuta, ce mai!"

Americanul il intrerupe:
- "Asculta! Am un MBA si pot sa te ajut. Ar trebui sa incepi prin a pescui mai mult, castigi mai mult si iti cumperi mai multe barci. Apoi, in loc sa vinzi pestele unui intermediar, ai putea sa-ti deschizi propria fabrica de peste. Asa ai putea sa renunti la satucul asta si sa te muti in Mexico City, Los Angeles sau chiar New York si sa-ti dirijezi de acolo propriile afaceri... "
- "Cat timp ar lua toate astea?" intreba pescarul
- "Intre 15 si 20 de ani."
- "Si apoi?"
- "Ei bine, dupa asta devine interesant!" raspunde americanul zambind. "Poti sa iesi linistit la pensie, sa te trezesti cand ai chef, sa pescuiesti un pic, sa te joci cu nepotii si sa-ti faci siesta cat poftesti cu sotia ta. Serile ai putea sa le petreci cu prietenii, band un pahar de vin si cantand la chitara..."

Image credits: photos.igougo.com

Povestirea asta e veche si a circulat destul de mult pe e-mail. Si totusi nu m-am putut abtine sa nu o postez pentru ca in aceasta dimineata m-am tot gandit la nevoile mele si am realizat ca am tendinta sa vreau mai mult decat am nevoie :) De exemplu, ma gandeam ca am nevoie de un powerbook nou si, cand sa fiu aproape convins de aceasta necesitate, mi-am dat seama ca laptop-ul pe care il am acum e super bun si ca, de fapt, nu am nevoie de unul nou. Bine, mi-ar placea unul de ultima generatie si totusi nu e o nevoie, e o dorinta :) Si, de cele mai multe ori, confuzia dintre dorinta si nevoie se petrece la mine la un nivel material si foarte rar la unul spiritual, de exemplu. La voi cum e?

27 comments:

ajnanina said...

pai... uneori implinirea unei dorinte aduce mai multa satisfactie decat implinirea unei nevoi...

iar in ceea ce priveste nevoile si dorintele spirituale, mie mi se pare ca nevoile spirituale sunt atat de mari si de putin constientizate ca dorintele de acelasi nivel sunt doar nuante ale lor...

ajnanina said...

si in ce priveste noul tau powerbook...

daca ai renunta la el ce nevoi ti-ai implini?
daca ti l-ai lua ce nevoi ti-ai implini?
si, in ambele cazuri, ce dorinte ar mai aparea dupa ? :)))

Mugur said...

Da, s-ar putea ca implinirea unei dorinte sa aduca mai multa satisfactie decat implinirea unei nevoi. Incerc sa inteleg care este mecanimsul prin care incerc sa ma pacalesc ca o dorinta este de fapt o nevoie. Poate din cauza ca am tendinta sa imi satisfac mult mai repede nevoile decat dorintele? Cred ca da...

In ceea ce priveste noul powerbook, nu stiu la ce as renunta pentru ca nu il am :) In schimb stiu ca mi-ar placea sa il am pentru ca imi satisface nevoia de estetic. Arata ca lumea :) La chestiile pe care le fac eu pe computer, nu am nevoie de cel mai tare model iesit pe piata :) Mi-ar placea sa-l am pentru ca are un design mult mai atragator fata de cel al masinariei pe care o am in acest moment :)

Oho, mie imi apar dorinte mai tot timpul. Sunt un generator de dorinte :) Iar pe cele mai importante le transform in nevoi :)

ajnanina said...

eu cred ca o dorinta poate deveni o nevoie atunci cand este intens traita...

si nevoile estetice sunt nevoi importante, chiar daca sunt mai la varful piramidei...
femeile le pun chiar la baza cand se gandesc la imaginea de sine... si barbatii cand se uita dupa femei... :)))

cred ca piramida lui Maslow, oricum destul de contestata, ar merita revizuita...

ajnanina said...

si mai pe-alaturi...
cum e cand devii obiect al dorintei... su nevoii... unei alte fiinte?

cum actionezi in mod ecologic?

Magic Storm said...

Totul se rezuma la necesitati si buget.
Ajnanina, piramida lui Maslow se bazeaza pe niste adevaruri universal valabile din punct de vedere stiintific .
Sa inteleg ca femeile nu sunt oameni?
Sunt extraterestrii? =))

ajnanina said...

Magic Storm
cu totii suntem putin extraterestri cand e sa ne intelegem unii pe ceilalti.
si femeile cu atat mai mult :))

partea contestata la piramida lui Maslow este ideea ca nevoile trebuie implinite de jos in sus. merge si cu pauze, sarind intr-un picior pe trepte...

Cristian Lisandru said...

Ca de fiecare dată, o pildă minunată. Chiar dacă spui că a circulat pe net, eu am citit-o acum pentru prima oară... Pun întotdeauna nevoile materiale pe locul al doilea. Ce coincidenţă, mă gândisem şi eu să schimb powerbook-ul, numai că am meditat un pic şi am realizat că acesta de acum este foarte bun. Exact concluzia la care ai ajuns şi tu... Dorinţele noastre, nevoile noastre? Uneori le dăm o mimportanţă foarte mare, cu toate că nu este vorba întotdeauna de priorităţi maxime...

Adrian said...

fiecare avem nevoi, dar chiar avem nevoie de acele lucruri? nu ati vazut la unele persoane sau chiar la noi insine ca avand mai mult vrem mai mult? avand un obiect de care ne folosim, am vrea unul si mai performant? da pot sa spun ca e inaintarea si adaptarea la necesitatile tehnologice sau stiintifice, dar asta ne face fericit cu adevarat? sau doar pe moment pana dam de altceva mai nou... Si cu pescarul, mai bine se distreaza si isi ocupa timpul liber pe care il are, poate maine... mai e o zi

ombun said...

"Am nevoie.... de o femeie care sa stie meserie" salutare FIZZ! YOOO man

Fie ca sunt clar exprimate, sau sunt numai vag conturate in capsoarele noastre, nevoile si dorintele sunt omniprezente in viata noastra de zi cu zi, fie ca suntem vladica sau suntem opinca, fie ca suntem oameni buni sau rai. Daca in vremurile cele mai indepartate, stramosii nostri asemeni mexicanului din istorioara expusa, vanau, se retrageau in pestera, se iubeau nonexcesiv, spre indeplinirea nevoilor, in vremurile contemporane, societatea noastra (asa cum spunea Dan Puric- societatea a lui supraavea) ne robeste,ne ridica posibilitatea de a aveam mai multe nevoi decat putem duce ( parerea mea). Si inn fata acestei realitati ma intreb si va intreb....ce rost au toate astea?
Cred ca toate aceste nevoi supraestimate vin sa inlocuiasca adevaratele noastre nevoi si anume aceea de a fi iubit, de a te face util, de a fi in armonie cu sine si cu Universul

Doamne nu uita de noi,
Suntem saraci plini de nevoi,
Doamne ocroteste-i pe romani,
Suntem saraci si plini de-amar
plansu nostru-i in zadar
Saraca tara bogata
mult ai trait suparata
Doamne ocroteste-i pe romani


Nevoi......nenevoiase va doresc! si nu uitati "Ommnia mea mecum portum" sau mai pe sleau.....cand neducem pe lumea ailalta, nu luam nimic cu noi!


;)

Anca Petrescu said...

In ce priveste diferenta dintre dorinta versus nevoi, eu cred ca suntem cu totii "produsele" unei societati de consum care ne educa de foarte mici sa vrem din ce in ce mai multe lucruri... materiale, cat mai noi, si mai pe val.
Tot din aceasta perspectiva, am ajuns la chestii aberante de genul shopping terapie, "ma simt mai bine sa-mi cumpar cate ceva nou", etc. Mie mi-a luat ceva timp sa ma "vindec" de chestia asta.

Mugur said...

Ajnanina, nevoile estetice devin importante atunci cand celelalte nevoi, mai de la baza piramidei :), sunt satisfacute. Nu stiu cat de frumos mi s-ar mai parea un MacBook daca stomacul meu ar scoate sunete ciudate si m-ar atentiona la fiecare 2 minute ca nu am mai mancat nimic de 3 zile :)

In ceea ce priveste relatiile amoroase, sunt destul de multi oameni care vorbesc de dorinta cand de fapt e vorba de satisfacerea unei nevoi... Chiar discutam cu o tipa despre chestia asta si imi spunea: "Da, eu il iubesc cu adevarat pentru ca ma face sa ma simt in siguranta, dorita, iubita..." Si cand am intrebat-o daca nu cumva relatia respectiva ii satisface nevoile, mi-a spus ca sunt un nesimtit care nu intelege ca ea de fapt iubeste :)))

Mugur said...

Magic Storm, cred ca ai dreptate. Atunci cand necesitatile sunt satisfacute iar bugetul este unul generos si poate sa le sustina, incep sa apara si dorintele :)

Mugur said...

Cristian, asa este, cateodata dam prioritate maxima unor nevoi care sunt undeva spre varful piramidei... Din fericire, avem si momente in care suntem constienti de ceea ce facem si ne oprim :) Cum am facut amandoi cu decizia de a ne schimba powebook-ul :)

Mugur said...

Adrian, buna intrebarea ta!!! Cred ca, de cele mai multe, nu avem nevoie de acele lucruri. Ideea ca am avea nevoie ne este sadita de reclamele bine facute si de marketingul agresiv al acelor companii. Sper sa nu ajungem sa fim precum acel antrepenor american :)

Mugur said...

Om Bun, mi-a placut ideea de nevoi adevarate. Si cred ca, atunci cand iubim cu adevarat, nu mai apare nevoia de a fi iubiti si de a obtine dovezi. Iubind esti in starea de flux a iubirii si totul e iubire. De aceea e foarte greu sa vrem sa fim iubiti atat timp cat noi insine nu ne iubim...

Si mai cred ca suntem bogati, si plini de cunoastere si iubire. Sunt saraci doar cei care cauta bogatia in jurul lor si au pierdut contactul cu bogatia din interior.

Si oriunde ne-am duce, ne ducem acolo in primul rand pe noi :)

Mugur said...

Anca, ai mare dreptate. Societatea de consum in care traim ne induce tot felul de nevoi, asa cum spunea si Om Bun apar niste "nevoi suprastimate". Unora dintre noi ne este mai usor sa intelegem de unde provin aceste nevoie, din interiorul sau din exteriorul nostru, altora ne este mai greu sau imposibil. Unii nici macar nu stim ce inseamna "terapie prin shopping", altii o facem la greu :) E o chestie de moment evolutiv si nu stiu daca e bine sau rau. E asa cum e in acest moment :)

Si bine ai venit, Anca!

Leo said...

Buna dimineta (desi nu prea mai e dimineata), Mugur !
Da, a fost bine la bere, cu tot cu bataturi !
Constat din nou o sincronicitate in ganduri, apropo de nevoi - zilele trecute ma gandeam ca nu-mi lipseste nimic, chiar daca nu detin bogatii, nu am un salariu astronomic, nici macar o casa nu am. Cu toate astea, de ce sa-l manii pe Dumnezeu ? Vorba lui taica-miu : cand ne-o fi mai rau, sa ne fie ca acum ! :)))

Mugur said...

Buna dimineata, Leo! Aici inca nu e 12.00 asa ca e inca dimineata :) Si, intr-adevar e o dimineata tare buna! Am reusit sa rezolv tot felul de chestii si sper ca ziua ca continue la fel de bine :)
Ma bucur sa aud ca a fost bine la bere! Si mie mi se mai intampla sa am ganduri indoite despre vreo activitate si apoi sa descopar ca, pana la urma, a fost bine :)
Si apropo de nevoi si eu am perioade in care sunt super multumit cu ceea ce am si mai am si perioade in care incep sa imi induc tot felul de nevoi, unele reale, altele doar inchipuite :) Si fac chestia asta ca sa nu ma plictisesc, probabil :) Inca nu am inteles exact care este mecanismul :))

Leo said...

Mugur, cred ca e vorba despre permanenta dorinta a noastra de nou, de schimbare, de alungare a monotoniei, si de a nu ne lipsi nimic-nimic, pentru a putea gandi in liniste.
Am si eu momente cand ma plang si urzesc tot felul de frustrari generate de lipsa a ceva material, dar imi dau doua palme si-mi trece - daca e ceva imposibil de indeplinit !
Sa-ti mearga la fel toata ziua, cum ti-a mers toata dimineata !

ajnanina said...

Mugur,
eu cred ca faci asta si ca sa cresti... in directia indicata de dorinta... si sprijinindu-te pe nevoile implinite :)

Kami said...

Superba povestioara. Ca tot vorbeam eu despre Ego in poezia mea, imi amintesc de o povestioara in care Ego-ul tot cere una si alta, iar tu te conformezi, incercand sa ii faci pe plac. Mai multi bani, o masina noua, o partener(a) mai sexy, un job mai bun, camasa Armani... etc., etc. Si tot ne grabim noi sa ii facem pe plac, culmea e ca, atunci cand reusim... ce sa vezi... A doua zi dimineata avem lipita pe frunte o lista de doua ori mai lunga...
Dorintele nu se epuizeaza niciodata. Asa cum spuneati si voi e important sa facem distinctie intre nevoi si dorinte.
Hmm... ma intreb daca nu cumva am facut o mare confuzie la un moment dat.
Multumesc pentru imboldul spre introspectie! ^-^

Oare noi decidem sau Ego-ul nostru?

Anonymous said...

Am stiut inca de la bun inceput ca educandu-ma sa-mi doresc sa cresc la nivel spiritual, latura mea materialista va face exact la fel. E specificul ei sa fie "la moda" cu ultimele trend-uri chiar si interioare.
Ma bucur ca imi doresc atat de multe lucruri materiale - imi reaminteste cat de nesatul sunt spiritual.

Intotdeauna un pattern mental nu se va manifesta intr-o singura dimensiune. Pentru mine e important doar sa stiu unde-i originalul.

din dragoste de viata

vilo13 said...

După ce îţi vei fi luat powerbook-ul vei constata că nu mai eşti atât de entuziasmat.

Ioan :) playful said...

salut Muguru'...

doar ca sa stii ca va citesc...

:)

Kami said...

Hehe mai e cineva playful ca mine :D

Mugur said...

Dragilor, eu am simtit nevoia sa fiu un pic filosofic si am devenit oarecum tragic :) Tocmai am postat niste ganduri pricinuite de o discutie cu o prietena foarte buna, discutie care a fost un super insight pentru mine.