Tuesday, 3 March 2009

Eu sunt Brahma, tu esti Brahma

Image credits: ashes and snow

Un maestru i-a spus discipolului sau sa mediteze cat mai des la sutra "Eu sunt Brahma, tu esti Brahma, totul este Brahma" si el era foarte sarguincios.

Intr-o zi, in timp ce mergea prin oras, discipolul vede cum toti oamenii alearga speriati in directia opusa celei in care mergea el.

- "De ce alergi?" il intreaba discipolul pe unul dintre ei.
- "Cum, nu stii? Elefantul alb a evadat de la circ si acum calca totul in picioare" ii raspunde omul si fuge mai departe.
- "Aaaa, eu sunt Brahma, el e Brahma, totul este Brahma, ce pot sa patesc?" se intreaba discipolul si continua sa mearga in aceeasi directie.

Ajunge pe strada unde se afla elefantul alb. La capatul ei se vede un nor de praf si oameni care fug ingroziti. Isi da seama ca acolo e elefantul si merge linistit mai departe, zicandu-si in
continuare: "eu sunt Brahma, el e Brahma, totul este Brahma, ce pot sa patesc?".

Elefantul alb era deja aproape de el. Dintr-un tufis apropiat se aude o voce:
- "Ascunde-te, vine elefantul alb si calca totul in picioare!".
- "Nuuu, ce pot sa patesc?" raspunde discipolul. "Eu sunt Brahma, el e Brahma, totul este Brahma".

Elefantul ajunge la el, il calca fara ezitare si pleaca mai departe. Cand isi revine, se duce mai mult tarandu-se direct la maestru, ii povesteste ce a patit si il intreaba inca socat:
- "Maestre, nu mi-ai spus tu ca totul este Brahma? Ca el e Brahma, eu sunt Brahma?".
- "Da. Si vocea din tufis e tot Brahma." ii raspunde maestrul in timp ce il priveste cu compasiune.

Vi s-a intamplat sa nu vedeti ceea ce se afla in fata voastra? Sa nu auziti vreo melodie desi ea pluteste in jurul vostru? Sa nu simtiti nimic desi ceilalti topaie in jurul vostru plini de bucurie sau sunt garboviti de vreo tristete adanca? Sa aveti un dialog cu voi insiva si sa va spuneti ceva total neadecvat? Eu am experimentat toate aceste stari si alte cateva de care nu imi aduc aminte in acest moment. Mi-am adus aminte de povestirea cu Brahma si mi-au venit in minte aceste ganduri datorita unei convorbiri telefonice pe care tocmai am avut-o cu o prietena care inca mai cauta ceva ce se afla, de fapt, in interiorul ei...

33 comments:

ajnanina said...

pe calea dezvoltarii personale (inca de pe vremea cand o numeam in mod inconstient si orgolios evolutie spirituala) de multe ori m-am suparat pe maestrii care iti dau o tema de meditatie, te lasa sa te descurci cu ea si apoi iti ofera o privire plina de compasiune cand o dai in bara...

stiu, exagerez. probabil ca in mine e acea lene a discipolului lipsit de disciplina interioara... si care asteapta sa i se reveleze brusc toata intelepciunea maestrului sau...

Mugur said...

Ajnanina, te inteleg foarte bine :) Si eu mi-am dorit candva sa primesc intr-un mod direct toata intelepciunea maestrilor mei. Mi-a trebuit ceva timp pana cand am realizat ca, atunci cand privesc prin ochii mei, realitatea e mai palpabila. Plus ca axioma cu invatacelul care isi depaseste maestrul nu ar mai fi adevarata :)

Iar cateodata poate ca nu e doar lene... Eu m-am surprins de cateva ori ca ma temeam de esecul incercarii si de aceea preferam intelepciunea turnata cu palnia :)

Cristian Lisandru said...

Din nou, o pildă extrem de interesantă, o altă temă de meditaţie. Avem nevoie de cineva care să ne îndrume sau nu? Şi, dacă există cineva care ne poate îndruma, reuşim întotdeauna să înţelegem despre ce este vorba?! Pot spune că preferă să îmi aleg singur anumite drumuri în viaţă, gustul propriului eşec fiind, uneori, dulce...

ajnanina said...

Cristian

ce e dulce in gustul propriului esec ?
poate doar senzatia de autonomie... de dupa ce ti-ai lins ranile si ai plecat mai departe, liber sa alegi in continuare :)

Mugur

cred ca relatia maestru-discipol se schimba cu fiecare intrebare care isi gaseste un raspuns. vechii maestri dadeau de obicei feed-back final :)

Mugur said...

Cristian, tare intelepte gandurile tale! Imi place ideea ca esecul poate avea uneori gust dulce. Si eu l-am experimentat uneori, atunci cand esecul era de fapt o alta cale de a gasi ceea ce cautam...

Leo said...

Mugur, sa-mi spui si mie cum faci sa imblanzesti timpul...Tu esti Brahma ? :P
Ma mint ca am nevoie de o reteta de la cei mai experimentati - stiu ca solutia tot la mine se afla !

Apropo de experienta si experimentati - ai dreptate, eu cred la fel : realitatea e cel mai bun maestru.

Si ce invat eu din pilda ta ? Ca Dumnezeu iti da, dar nu iti baga in traista...Intr-adevar, divinitatea e in tot si in toate, numai ca lumea noastra e putin prea concreta ca sa inchidem ochii si sa ne lasam calcati de "elefantul alb".

Mugur said...

Ajnanina, ori avem cam aceiasi maestri, ori experimentam cam aceleasi lucruri, ori suntem in starea de flux :) Si eu ma gandeam exact la ideea de feedback la final :)

Mugur said...

Ajnanina, ori avem cam aceiasi maestri, ori experimentam cam aceleasi lucruri, ori suntem in starea de flux :) Si eu ma gandeam exact la ideea de feedback la final :)

Mugur said...

Leo, mi-a placut tare mult concluzia ta! Da, Dumnezeu ne da dar nu ne baga si in traista :) Pentru ca El se manifesta in noi si pretutindeni :)

Si eu cred ca reteta pentru imblanzit timpul se afla la tine :) Da-ti voie sa o descoperi si accept-o asa cum ti se reveleaza :) Eu asa am facut :)

ajnanina said...

un maestru al meu din ultimii ani, la intrebari de ganul acesta spunea ,,raspunsul este DA" :))

Mugur said...

: ))

Leo said...

Ajnanina, eu aveam un profesor care spunea : "Intrebarea este DA !" :)))

Mugur, am descoperit ca pozitivitatea ta imi face bine la moral...Mi-a placut : "Da-ti voie sa o descoperi si accept-o asa cum ti se reveleaza." Nu de multe ori primesti indemnuri care nu sunt doar vorbe goale.
Promit ca o sa incerc, insa am muuult de munca !

Si, fara legatura cu subiectul : se vede ca si tu lucrezi toata ziua in fata unui calculator... :D Raspunzi foarte prompt.

Mugur said...

Leo, ma bucur!

Da, astazi raspund prompt pentru ca este una din zilele in care ma aflu in fata computerului :) Din fericire, lucrez destul de putin la computer pentru ca imi place mult mai mult sa interactionez direct cu oamenii :) Si partea buna este ca jobul meu presupune contactul direct cu oamenii :)

In schimb sunt dependent de tot ce inseamna gadgeturi, de la powerbook-uri la smartphone-uri :) Si ma abtin cu greu sa nu verific din 5 in 5 minute conturile de e-mail. Am scos optiunea de "auto-check" si am trecut conturile pe verificare manuala tocmai ca sa nu butonez incontinuu mobilul :)

ajnanina said...

Leo, tot respectul pentru profesorul tau cu mintea deschisa...

azi ,,petrec" si eu in fatza calculatorului si ma bucur ca sunteti si voi :))

Leo said...

Fericitilor...Eu am un job care ma inlantuieste de masinaria asta pe care, oricat de mica si de draguta ar face-o, e chinuitoare si mancatoare de nervi si timp !
Mai sunt, insa, si aspecte pozitive : "conversatia" cu voi, de exemplu !

Mugur said...

Si eu ma bucur ca suntem mai multi :)) Si imi pare bine ca descoperim si aspecte pozitive :)

Vremea de afara e superba!! Ma bucur totusi de soare privindu-l prin geam :)

Leo said...

Mugur, aici am un avantaj : pe mine nu ma imbie nicio raza de soare. La mine e innourat 65% din zilele anului...Celelalte procente inca n-au venit. :D

Mugur said...

Leo, am zambit citindu-ti gandurile :) Cred ca pot zambi si atunci cand nu vad soarele :)

Kami said...

*mai inghit o pastila spirituala* si ma asez cuminte pe pernuta de meditatie pana mi se limpezesc gandurile. ^-^
Multumesc din suflet Mugur!

Mugur said...

Kami, multumesc frumos!!!!

ajnanina said...

Mugur, Kami, si toti ce icare treceti pe aici...

dau petrecere la mine pe blog, va astept!

deaocamdata am pus doar sampanie si tort...

Ioan said...

Muguru, Jane, Kami, Leo (EA), Cristian, Prieteni,

Am luat la bate-n cap, pentru ca n-am observat elefantu'...

Dupaia insa am invatzat lectia, za hard uei...

Si astazi sunt mai intelept...

Multumesc prieteni dragi ca sunteti contribuitori la intelepciunea mea.

Ioan said...

bai, veniti ca e party la Jane... :))))))

impartialul said...

mi-a placut povestirea cu talc, m-afacut sa zimbesc

ajnanina said...

Mugur

cand treci maine pe la mine, prin casa virtuala ...
vezi ca ti-am pastrat niste tort virtual :)
vinul l-au baut :)

ombun said...

Salut cu adanc respect ideile pertinente care se nasc pe acest blog

Pildele sunt de cele mai multe ori pilduitoare, alteori sunt bune pentru altii (fa ce zice popa nu ce face popa), dar de fiecare data sunt primite cel putin cu interes. Tot cu interes am citit si aceasta frumoasa istorioara si mi-am dat seama ca de multe ori mi s-a intamplat ca fie din naivitate, prea multa prejudecata, din orgoliu sau pur si siplu de dragul aventurii sa merg impotriva valului, sa ma las strivit de un urias tavalug previzibil de toti ceilalti. Durere dadatoare de lacrimi, penibilitate crasa, distractie pe cinste, rusine, sunt doar cateva senzatii care au rezultat din astfel de incercari, dar toate acestea alcatuiesc experienta mea de viata, unica si irepetabila dar zic eu constructiva 5 pana nu te lovesti de pragul de sus nu stii ce inaltime are usa). Salut pe aceasta cale pe toti maestii mei chiar daca niciunul dintre ei nu e Brahma.

Jane....daca-mi permiti sa-ti spun asa..... multam de invitatie si o intrebare: slanina si zama de varza la sfarsit?

Salutare la tot cartierul! ca sa plagiez

Mugur said...

Ajnanina, saru' mana pentru invitatie!!! Din pacate, am aflat de-abia de dimineata :( Din fericire, am mai gasit niste tort virtual si niste prajituri aduse de Leo :)

Stiam eu de ce sunt dependent de e-mail-uri :))) O sa-mi recapat bunul obicei de a-mi verifica posta electronica in mod regulat :))

Mugur said...

Ioane, unde-s multi puterea creste! Intelepciunea circula ca un flux intre noi si schimbul de idei e mult mai saltaret intr-un grup fata de un singur cap :) Plus ca, fiind mai multi, unul dintre noi tot vede elefantul :)))

Mugur said...

Impartialule, si eu am zambit cand ti-am citit randurile. Sincer sa fiu ma asteptam la vreun comentariu acid referitor la elefantul aflat in libertate si la drepturile animalelor :)))

Mugur said...

Om Bun, si tu esti unul din autorii pertinentelor care se nasc pe acest blog iar rezultatul obtinut este unul colectiv. Multumesc frumos pentru ganduri.

Ma bucur ca gasesti multe din pilde pilduitoare. Esti oricand binevenit iar usa aici are pragul de sus foarte sus astfel incat toata lumea sa treaca cu usurinta si placere :)

Iar Brahma este peste tot, in interiorul si in jurul nostru. Totul este sa vrem sa il vedem :)

Adrian said...

Oare daca asculta vocea din tufis ce ii mai zicea maestrul? ii spunea oare tu erai Brahma puteai opri elefantul? desigur ca nu toate invataturile au rost in tot ceea ce se intampla in lumea noastra dar desigur daca toata lumea fugea de elefant el de ce se credea mai special? toata lumea e Brahma. Maicamea imi spunea adesea invata ma copile, eu am invatat cat am putut dar nu stiu daca e maestru :))

gabi said...

Muguru...
aseara am trecut pe fuga pe la tine fiindca am fugit la party-Jane ;)

Pilda e super-pilda. In acelasi registru eu stiu un banc:
"Se anunta ca vine potopul si toata lumea cauta sa se salveze. Itic al meu sta impasibil fiindca el crede in Dumnezeu si stie ca acest lucru este suficient pentru a nu pati nimic.
Trece pe langa el cineva cu o barca si-l roaga sa urce in ea ca sa se salveze, dar
el ...nimic...repeta faptul ca atata timp cat crede in Dumnezeu, nu poate pati nimic rau; mai trece o barca pe langa el si este rugat sa urce; in fine trece si a treia barca dar el ramane neclintit in hotarare si bineinteles vine potopul si moare :)
Ajunge la poarta Raiului si-l intreaba pe Dumnezeu nedumerit: Bine Zeule, eu am crezut in tine iar tu m-ai parasit si m-ai lasat sa mor. Iar Dumnezeu ii spune: Cuuum ? Tin minte c-am
trimis dupa tine 3 barci" :))

Descopar aici pe blogul tau, o comuniune de idei benefica.
Va multumesc tuturor fiindca existati de acum si in viata mea.

Mugur said...

Adrian, buna intrebarea. Gasea maestrul sa-i spuna ceva ca doar de-aia e maestru :) Si mie mama imi spunea sa invat, si invatam, iar acum invat in virtutea inertiei :))

Gabitzu, super tare bancul tau. Mi-a placut tare mult mai ales ca am momente in care nu aud vocea clara din fata mea. Noroc ca o aud pe a doua sau pe a treia si ma sui totusi in barca :))

Schimbul de idei e mutual benefic. Eu sunt tare fericit ca ne-am intalnit cu totii si ca seria sincronicitatilor continua.