Sunday, 1 March 2009

Ganduri de martisor

Image credits: Jeroen Kransen

Ieri, un prieten imi spunea cu un zambet chinuit pe chip: "Frate, am intrat in Triunghiul Mortii: Valentine's Day, 1 martie si 8 martie! E totusi bine ca sunt aproape una dupa alta chestiile astea si scapam mai repede. Macar nu e o agonie din aia prelungita...".

In prima faza, m-am amuzat teribil pentru ca omul stie sa faca glume iar tonul si mimica lui m-au facut sa rad in hohote. Apoi insa mi-am dat seama de tragicul situatiei si de cum, de-a lungul timpului, s-a reusit deturnarea unei traditii frumoase intr-un concept comercial in care kitsch-ul este la rang de arta iar daruirea unui martisor a devenit o obligatie enervanta. Pentru multi romani, martisorul nu mai reprezinta de mult venirea primaverii, ci o chestie de plastic, metal sau mai stiu eu ce material, agatata de un insesizabil snur alb-rosu, care se da cadou femeilor cu care intri in contact pe 1 martie si in perioada imediat urmatoare. Trist dar adevarat...

Oare unde a disparut placerea de a oferi ceva oamenilor dragi din jurul tau? Unde a disparut bucuria ca a venit primavara? Oare cum un gest frumos de a darui un snur alb-rosu numit martisor s-a transformat in obligatia de a da de 1 martie o chestie zornaitoare, lucioasa, pretentioasa si lipsita de orice simplitate, de care atarna bolnav un snur anemic...?

Eu personal nu am vreun raspuns la aceste intrebari... Asa ca, devenind constient de aceasta situatie, vreau sa va ofer cu drag o noua perspectiva, sa impartasesc cu voi experienta mea din Bulgaria (martisorul fiind totusi o traditie balcanica) si sa va ofer din inima tuturor celor care cititi aceste randuri un martisor virtual.

In Bulgaria, martisorul (denumit 'martenitza') vesteste venirea primaverii, este un simbol al sanatatii si norocului si este format din doua fire impletite, unul rosu si unul alb.

Incepand cu 1 martie toti bulgarii (femei, barbati si copii) poarta acest snur la mana si il leaga si animalelor din casa sau ograda (pisici, caini, cai, capre, oi, etc), martisorul fiind si un talisman impotriva spiritelor rele.

Martenitza este purtata la mana pana cand persoana vede un copac inflorit, o barza sau pana pe 25 martie (Bunavestire - ziua in care Fecioara Maria a primit vestea nasterii lui Isus), moment in care leaga snurul de un copac si isi pune o dorinta. Copacul este conectat la intregul univers prin pamant, aer si apa iar dorinta este trimisa astfel in tot universul care contribuie la realizarea ei in cursul anului!

O primavara frumoasa dragilor!

26 comments:

Simona said...

"Vor putea taia toate florile, insa nu vor putea opri primavara." P. Neruda :)


Bucura-te de venirea primaverii si fa-ti timp s-o "observi" :)

Numai bine, Simona :)

Mugur said...

Simona, multumesc! Haideti sa ne bucuram cu totii de venirea primaverii, observand cum inmuguresc si infloresc copacii, cum totul prinde viata in jurul nostru, cum pana si soarele e mai prezent, cum apar zambetele in interiorul si in exteriorul nostru!

ajnanina said...

a venit Mugur acasa! asta da, martisor, mai ales ca zici ca l-ai scos din zapada... :))

Mugur said...

Ajnanina, am venit de la zapada cu soare, la soare! ma bucur ca sunt aici :)

gabi said...

Ce frumooos !!!
Multumim, dragule :)

Mugur said...

Cu drag, Gabi! :)

ajnanina said...

referitor la chinurile prietenului tau, il inteleg destul de bine...
si cred ca totul tine de context...
si noi, femeile oferim martisoare - e drept ca noi si primim, si asta compenseaza multe :)
cu cativa ani inainte aveam timp sa fac eu insami martisoarele pe care doream sa le ofer... si era o mare bucurie... acum, abia am timp sa le cumpar...

pentru barbati e mai greu pentru ca au senzatia ca de aceste zile trebuie sa dovedeasca, sa reinnoiasca niste contracte nescrise... si cu multe clauze neprecizate... iar asta transforma placerea in stress ...

Mugur said...

Ajnanina, explicatia ta are mult sens! Contextul este intr-adevar foarte important si ceea ce este o adevarata placere intr-un anumit context poate fi un adevarat chin in alt context...

Bucuria de a oferi este importanta (totul este sa ne aducem aminte de ea :) si cred ca poate transforma stresul in placere :)

Leo said...

Fara sa arat cu degetul (e o zi prea importanta...), fac o observatie obiectiva : pana si acest obicei frumos candva s-a "manelizat" si a devenit o "bishnitza" pentru cei care vand si o corvoada pentru cei obligati sa cumpere.
Eu, din fericire, am reusit de ceva timp sa evit forfota si nebunia din perioada asta - traind pe alte meleaguri. Si, dupa cum ai vazut, reusesc sa-mi fac martisor singura si sa-l daruiesc celor dragi in alt mod.
Ma bucur ca ti-a placut martisorul meu !
O primavara calda si linistita iti urez !
Si, pentru cei care vor mai trece pe aici, un martisor-mierla :
http://din2009.blogspot.com/2009/03/sigur-vine.html

Tina said...

Primavara in suflet ... mereu... si noi oportunitati sa apara precum ghioceii...
Ganduri bune pentru o primavara minunata!

Mugur said...

Leo, super frumos martisorul! Mi-a placut tare mult ideea de a oferi cantecul unei mierle in schimbul unui martisor bagatelizat, manelizat si bisnitarit :)

O primavara frumoasa iti doresc si eu!

Mugur said...

Tina, minunate gandurile tale! Multumesc frumos!
Si eu iti doresc o primavara minunata, plina de energia ghioceilor si de minunatia naturii renascute!

Kami said...

Bine ai revenit! ^-^
Se vede ca ai adus energia si prospetimea din creierii muntilor. Multumesc mult pentru gandurile frumoase si ma alatur voua in sarbatoarea primeverii.
Si pentru ca zi ma simt mai revolutionara... si pentru ca mi se pare absolut normal ca toti sa primim martisoare....
http://www.youtube.com/watch?v=0pVzbIy-_vA&feature=related

Bine acum sa fim seriosi...barbatii chiar primesc martisoare de la femei sub forma pupicilor, a privirilor dragastoase si a imbratisarilor de multumire. Va spun si un secret...
noi abia asteptam 1 si 8 martie...dar nu pentru cadouri, ci pentru a putea sa va aratam cat de mult va indragim, cat de mult va apreciem, cat de mult va iubim(dupa caz ^-^)

Pupici la tot cartieru' si o primavara in care SOARELE sunteti voi!

Mugur said...

Kami, bine v-am regasit!
Multumesc mult pentru martisorul superb! "You'll be in my heart" :)
Ar fi minunat daca ne aducem aminte sa daruim si sa oferim ori de cate ori simtim ca vrem s-o facem, fara sa mai asteptam o data nume, indiferent cum se numeste ea :)
O primavara magica, Kami!

gabriela said...

o primavara minunata,iar ghioceii sa iti infloreasca-n suflet plini de iubire si dragoste.

Mugur said...

Multumesc frumos, Gabriela! Si eu iti doresc din suflet o primavara frumoasa, plina de iubire si frumusete, in inima si in priviri!

Cristian Lisandru said...

Foarte frumoase gândurile tale de Mărţişor, Mugur... Când vine primăvara şi zâmbetul renaşte în noi toţi şi tragem aer curat în piept ascultând cum creşte iarba şi înfloresc speranţele...

ajnanina said...

imi imaginez copacul acela ca si cum ar fi anticamera lui Doamne-Doamne. El nu e chiar acolo in clipa aceea, sau cel putin eu nu pot sa-L vad atunci.

imi las dorinta legata de o creanga si stiu ca El o va citi... uneori ma mai intreb daca am formulat-o cum trebuie, apoi ma linistesc; El stie ce imi doresc eu cu adevarat, imi stie misiunea... ma mai scutura bland, din cand in cand, sa mi-o aminteasca...

ma mai intreb din cand in cand, absurd, daca am legat snurul bine. daca e prea strans? si dorinta se ataseaza prea tare de creanga si nu se mai poate desprinde... daca e prea larg si dorinta mea va fi spulberata de vant inainte ca El sa se intoarca ?

cata lipsa de credinta... Doamne, iarta-ma :))

Mugur said...

Cristian, multumesc pentru ganduri si pentru imaginile frumoase! Imi place sa vad cum infloresc sperantele! O primavara minunata iti doresc!

Mugur said...

Ajnanina, eu ma gandesc ca poate copacul e chiar Doamne-Doamne. Asa ca dorinta ta (ecologica sper :) a fost deja receptionata de Dumnezeu :)

ajnanina said...

mi-am revazut dorinta si nu-s sigura ca e chiar asa ecologica... :)

da o las in pom...

daca se indeplineste inseamna ca era :) promit ca daca se indeplineste mai plantez unul...

Doamne, ma auzi ?

Adrian said...

Sa aveti o primavara placuta plina de bucurii, impliniri, fericire si multa sanatate ca eu am racit :(

lavinia stefan said...

In sfirsit, am citit si eu toata povestea. Tot timpul m-a intrerupt ceva exact cind ajungeam la partea cu martenitza :)))) E tare frumos, Mugur, sa stii ca imi place asa de tare ideea, ca io asa o sa fac:) De miine trec la moda asta si nu renunt la "accesoriu" pina cind n-o sa vad primul pom inflorit! Sau pina pe 25, ma rog... :))
Te imbratzisez si te pup, ca nici n-am apucat sa ne pupam si noi ca oamenii pe luna asta a lu Martisor, nu se mai poate-asa! :))))))))))

Mugur said...

Ajnanina, cateodata dorintele pot fi si mai putin ecologice. Stiu din proprie experienta :) Si am mai observat ca, atunci cand nu mi se implinesc, asta e, de fapt, cea mai buna varianta pentru mine... Asa ca, lasata in pom, dorinta poate da roade sau nu. Cineva mai spunea ca detasarea este un bun ingredient :) Eu inca mai sunt in faza de practica :)

Mugur said...

Adrian, o insanatosire cat mai grabnica! Si o primavara frumoasa si plina de surprize inspirate!

Mugur said...

Lavinia, te imbratisez cu drag si te pup! In luna lui Martisor si in lunile care urmeaza! Ai un suflet mare si frumos si o energie buna si luminoasa!