Thursday, 7 May 2009

Gratis!

Un tip si-a cumparat un frigider nou. Ca sa scape de cel vechi, care totusi inca functiona, l-a pus in fata casei cu un carton pe el pe care scria: "E gratis, il vrei, ia-l acasa."

Frigiderul a stat in fata casei patru zile si nimeni nici macar nu s-a uitat la el. A realizat ca oamenii erau prea neincrezatori in aceasta oferta.

Asa ca a decis sa schimbe cartonul: "Frigider de vanzare cu 100 RON". A doua zi cineva l-a furat!

Image credits: Families.com

Am primit anecdota asta prin e-mail de la Traian si, citind-o mi-am adus aminte de un prieten care s-a decis sa tina cursuri. Si, cum nu era prea sigur ca va gasi doritori, a tinut primul curs gratis. Au venit vreo 10 persoane care nu pareau prea motivate sa participe: trimiteau SMS-uri, priveau absente si se scarpinau alene. Dupa primele 10 minute, unei doamne i-a sunat mobilul, a iesit sa vorbeasca si dusa a fost. Un cuplu de tineri s-a ridicat dupa alte cateva minute si a plecat fara sa spuna "Multumesc" sau macar "La revedere". Pana la final am ramas doar patru persoane: eu si inca doi prieteni de-ai trainer-ului si o doamna care e genul de "abonata" la cursuri, indiferent de natura lor :)

Prietenul meu trainer-ul a fost tare dezamagit de primul lui curs, dar a invatat o lectie pe care mi-a impartasit-o si mie: e bine pentru trainer ca la cursuri sa aiba oameni motivati, oameni care isi doresc sa fie acolo. Si, de atunci, tot tine cursuri si toate contra cost. Unele sunt mai scumpe, alte mai ieftine. Si ii vin oameni care raman pana la finalul cursului si care continua sa ii vina si la alte training-uri.

Mie imi place sa daruiesc si sa primesc, asa ca imi plac si chestiile gratis. Depinde insa foarte mult cum daruim si cui.

34 comments:

ajnanina said...

multumesc!
pentru toate lucrurile bune pe care le dai gratis aici!
si pe care lumea le primeste cu bucurie!

am invatat dintr-o experienta asemenatoare cu cea pe care ai povestit-o ca ceea ce daruiesti e bine primit atunci cand vine pe fondul dorintei sau nevoii celuilalt...

si ca atunci cand voiam sa daruiesc ceva ce altul nu isi dorea, n-am avut succes pentru ca dorinta mea de a oferi era mai mare decat dorinta celuilalt de a primi. deci ceea ce ceream era mai mult decat ofeream...
asa ca am invatat si eu sa procedez diferit...

am de oferit apa? iti dau mai intai sare :)

Camelia said...

Foarte adevarat..cate lectii am avut pana am priceput asta..:)

Mikka said...

Intr-o vreme am facut si eu cursuri aproape gratis. Adica era o micuta contributie pentru chiria salii, si de multe ori puneam din buzunar, din ceea ce nu imi venea. Adica nu aveam venit, traiam din niste rezerve, destul de mici. Iar cei care veneau si aveau salariu, nu plateau chiar toti... Am zis atunci ca nu mai fac "din astea". Ca da, depinde de ce-i motiveaza...
Acum insa zic altfel. Pana la urma, pentru mine conteaza ce ma motiveaza pe mine. Daca imi asum faptul ca va fi gratis, si ca voi face ce vreau sa fac si pentru un singur om, dar vreau sa fac asta fiindca... (ok, depinde de ce vreau atunci), imi sterg asteptarile celelalte. Imi clarific cu mine ce vreau.
In ultima vreme ma gandesc si la multe oferte, la chestii gratis.
Facute in ciuda (nu in ciuda, si in felul invers) unui sistem care ne-a invatat ca totul e pe bani. Mi-a placut initiativa lui Traian, am subscris la proiect. Recitesc pe Tom Hodgkison si revad modele vechi de interrelationare, cand fratiile existau si oamenii lucrau in tovarasie, fara a astepta bani ori alte recompense.
Am fost dezradacinati si scosi din omenie. Depinde de noi sa ne intoarcem la ea.
A oferi gratis e pentru fraieri, spun multi. Ei bine, imi place din cand in cand sa fiu un fraier de-asta! Si nu pentru mantuirea pacatelor as face ceva gratis, nici ca sa-mi creasca vreo cota de "om bun" ci fiindca vreau sa fac asa ceva! Cand aleg sa o fac, o fac si gata! Nu o fac cu forta, nici pentru ce il motiveaza pe celalalt, si nici nu o fac tot timpul... E ca si cum as manca o inghetata, de pilda, ori o ciocolata cu de toate. Bun, bun, da' cu masura...
Si bineinteles, apreciez tot ce primesc, ce vine gratis zilnic catre mine. Sunt asa de multe!
Uite, de pilda blogul tau, Mugur!
Gracias!

Jacktels Kochbuch said...

Hallo,

Reactuinea asta este cum se vede un Secret sau Incurcäciune al Evolutiei.
Comportamentul este total impotriva la Logik. Stiinta numeste asa ceva dacä nu mä insel- Proximativ Comportament- pentru Cazul acesta special und Cauza si Efectul in directä legaturä stau..Si o sä fie cu Sigurantä cineva care o sä zicä , cä totul are cu dezvoltarea Persoanei de a face sau cu mediul care influenzeazä.Si pentru aspectul acesta are Stiinta un nume-Ultimativ Comportament-.Eu zic cä nu.

Si mai väd cä toti Scriitori aici la Thema asta auf fost Stan pätitul. Mä alätur si eu..
Am construit acum citiva Ani pe bazä privatä und System pentru o Firmä si am cerut un Pret de ris. Totul a functionat perfect, da totusi au fost nemultumiti. Au economisit 24000 de Euro si la sfirsit aproape cä au cerut ei Banii economisiti de la mine.
De atuncia am zis gata.Dupä un An a venit tot Firma aceia la mine cu un Project nou da nu asa complicat. Le-am cerut Banii mai mult decit orice Software Firma in speranta cä se duc altundeva. Nimic , au plätit , au täcut si nu au mai indräznit sä cearä nici un extras.. Eu vä intreb acuma, puteti voi sä explicati asa o Logik ??

Omul a fost si o sä räminä incä mult Timp un Misteriu.

Salutäri jacob

Camelia said...

Draga Mikka eu asa de bine te inteleg..nici eu nu i-au bani nimanui dar important e ca acum ajut doar cand mi se cere ajutorul, inainte eram un helper prin definitie aveam impresia ca salvez eu lumea cand de fapt trebuia sa ma salvez pe mine.
dar sunt foarte de acord ca lumea nu apreciaza ceea este gratis..nu oricine!

Dumitru Negoita said...

Am inteles ca va place si sa daruiti. De 31 de ani, in plutirea mea prin viata, mult mai lunga, lupt pentru "aducerea acasa a unui, Erou National si monah-uitat.
e adevarat pe un falnic monument.
Cu toate acestea m-am incarcat de
ironii dar m-am ales c-o sanatate.
tare ca piatra.
De atunci ma rog : Da-mi Doamne
sanatate si minte iar TUTUROR, da-le bani, ca asta cer.

Kami said...

Bun subiect!
Am fost de ambele parti ale baricadei... am oferit gratis si mi-a fost oferit.
Au fost la cursuri si traininguri la care am participat gratis si de care am fost foarte incantata si altele care nu m-au impresionat in mod deosebit. Cum spuneai si tu depinde de motivatia persoanei care primeste, dar si de cea a persoanei care da.

Cum spunea si ajnanina:
"ceea ce daruiesti e bine primit atunci cand vine pe fondul dorintei sau nevoii celuilalt..."

Pe de alta parte felul in care daruiesti este important. Au fost momente in care vroiam sa ofer ceva pentru ca am considerat ca ceilalti ar putea folosi darul meu, dar pentru ca dorinta mea era prea mare darul ori nu era acceptat or era privit cu suspiciune("hmmm, oare ce vrei sa obtii de la mine").
De aici am invatat sa ofer ceva "gratis" de maxim 2 ori si sa astept ca cealalta persoana sa faca urmatorul pas. In caz contrar va trebui sa imi vad darul devalorizandu-se substantial.

Wow, scriind comentariul mi-au venit in minte atatea exemple actuale pentru mine cand "am gresit" oferind gratis si asteptand aprecierea ce nu avea sa vina... si totusi inca mai sper... ca nu voi fi privita ca frigiderul de pe asfalt... doar pentru ca nu cer nimic de la ceilalti...

Hmmm... foarte interesant. Cu cat oferim mai mult unei persoane fara ca ea sa faca nimic pt acel ceva, cu atat pare ca persoana respectiva se indeparteaza de noi... oare trocul, schimbul ne este chiar atat de inradacinat in minte?

Ar trebui sa folosesc mai multa "sare in bucate" ~.^

Cristian Lisandru said...

Şi eu fac parte dintre aceia care dăruiesc de fiecare dată cu mare plăcere. De-a lungul timpului, fără să exagerez, am dăruit unor oameni şi o fărâmă de suflet. Am fost un pic dezamgăgit atunci când am observat că unii dintre ei nu au ştiut să îngrijească fărâma de suflet, dar am fost bucuros dacă măcar unul singur a mângâiat cadoul primit de la mine cu drag...

ajnanina said...

Cristian,
e minunat sa imparti timp si dragoste, afectiune si incredere, vorbe frumoase si atentia ta, dar sufletul trebuie recuperat ... :)

gabi said...

Pai tu esti special, de aia ...
:)

Mugur said...

Ajnanina si eu iti multumesc pentru toate lucrurile bune pe care le oferi gratis pe blog-urile tale! Va multumesc tuturor dragii mei prieteni de blog pentru minunatele voastre postari! Fiecare blog in parte este unic si ofera o perspectiva minunata asupra gandurilor si ideilor voastre! Si va multumesc ca ati ales sa le impartasiti!

Asa este, atunci cand oferim e bine sa oferim ceva de care ceilalti au nevoie sau isi doresc. Altfel, darul nu are valoare pentru cel care il primeste.

Apropo de dat sare atunci cand vrem sa oferim apa, e cam "tricky" chestia asta :) Sincer a fiu nu mi se pare corect sa creem o nevoie... E manipulare si atunci darul nu mai este dar... Oferim apa celor care sunt insetati. Sunt atat de multi incat nu e nevoie sa mai dam cuiva sare ca sa i se faca sete :)

Mugur said...

Camelia, te inteleg foarte bine. Si eu am primit multe lectii pana cand am invatat :)

Mugur said...

Mikka, super! Si eu cred ca atunci cand oferim cu adevarat e bine sa nu avem niciun fel de asteptari. Oferim pentru ca ne dorim sa oferim.
Si, totusi, e bine sa fim constienti de ceea ce oferim si cui. Si revin iar la povestea cu batranica :) Poate ca eu imi doresc sa o ajut sa traverse strada iar ea isi doreste doar ca cineva sa o ajute sa ajunga la magazinul de la colt de unde vrea sa-si ia paine.
Motivatia celui care primeste este foarte importanta, la fel de importanta ca si modul in care percepe notiunea de gratis. Mai demult, a venit la mine un student care dorea sa faca coaching si care mi-a spus ca nu are bani decat pentru doua sesiuni de coaching pe luna. Dorind sa-l ajut, i-am oferit inca doua sesiuni gratuite, astfel incat sedintele de coaching sa se desfasoare lin, cate una pe saptamana. Dupa ce a venit la cel doua sedinte platite de el, a venit si la urmatoarea, care era gratuita, oferita de mine. Si apoi nu a mai venit.
Apropo de blog, tot ceea ce ofer aici imi ofer in primul rand mie si apoi tuturor celor care citesc ceea ce am scris si care pleaca cu ceva de aici. Sunt si oameni care intra pe blog si care ies dupa cateva minute pentru ca nu este ceea ce cauta ei, ceea ce au nevoie. Si atunci nu au nevoie de vreun dar de la mine :)
Mikka si eu iti multumesc pentru tot ceea ce oferi! Blogul tau este o sursa minunata de incursiune in lumea sufletul, a calatoriilor initiatice si a intelegerii in armonie cu universul!

Mugur said...

Hallo Jacob,

Asa este, exista multe lcururi si situatii care aparent nu au nicio logica. Si poate totusi ele au logica lor proprie.

Incredibila si situatia ta cu firma respectiva! Poate ca oamenii au cumva pattern-ul ca doar chestiile scumpe sunt de calitate. In Romania exista o vorba care spune: "Suntem prea saraci ca sa ne permitem chestii ieftine". Poate ca sunt unii oameni care apreciaza doar chestiile scumpe. Desi, cu siguranta, sunt si oameni care apreciaza si ceea ce le este oferit gratis.

Si eu sunt de acord ca omul continua sa fie un mister! Cateodata chiar si eu sunt un mister pentru mine insumi. Reactionez la unele chestii intr-un mod neasteptat si cateodata nu am recunosc :) Probabil ca avem unele "programe" incluse pe "hardware" pe care inca nu le-am constientizat :)

O zi minunata Mugur

Mugur said...

Camelia, si eu cred ca nu oricine apreciaza ceea ce primeste gratis si nu oricand. Iar cateodata oamenii nu isi doresc de fapt sa fie salvati. Poate ca vor sa fie lasati asa, poate ca nu vor decat un zmabet si nu o mana de ajutor, poate ca isi doresc putina atentie si nu prea multa... Cel mai probabil fiecare dintre noi stie cel mai bine ce si cum.

Mugur said...

Domnule Dumitru Negoita, sunt si momente in care ceea ce daruim nu este acceptat ca atare. Poate ca sunt si oameni care cer bani si poate ca ii si primesc. Cumva, la un moment dat, fiecare dintre noi primeste ceea ce a cerut. Poate ca nu realizam de fiecare data ce am primit si nici cum. Important e sa daruim de fiecare data cand credem ca cineva are nevoie de darul nostru. Sunt atat d emulti oameni care au nevoie macar de un zambet. Si e gratis!

Mugur said...

Kami, ma bucur ca iti place subiectul!

Da, motivatia celui care daruieste este la fel de importanta ca si motivatia celui care primeste. Avem atatea de daruit si daca continuam sa le oferim celor care nu au nevoie atunci uitam sa ne mai gandim la cei care au intr-adevar nevoie de ceea ce putem sa daruim noi.

Si eu am invatat ca si tine, tot din experienta proprie, ca daca ceea ce am oferit este privit cu suspiciune, precum frigiderul din fata casei, atunci ma opresc din a oferi acelei persoane. Poate ca anu are nevoie de darul meu pentru ca are nevoie de altceva. Iar eu nu am cum sa ofer acel "altceva".

E bine a fim flexibili atunci cand oferim si sa dam atentie feedback-ului primit de la cei care primesc. In felul asta ne putem ajusta si putem oferi ceva cu adevarat valoros celor care primesc darul nostru.

Mugur said...

Cristian, stiu! Tu oferi o farama din sufletul tau odata cu gandurile tale pe care le oferi cu drag. Asa cum spuneam si mai devreme, sunt oameni care apreciaza ceea ce primesc si oameni care nu... Si chiar daca sunt si momente in care descoperim ca ceea ce oferim nu are vreo valoare pentru unii, ceea ce ne face sa continuam este bucuria pe care o au altii care primesc cu bratele deschise ceea ce noi oferim cu drag.

Mugur said...

Si eu iti multumesc, draga Domnule Cornel. Oferi cu atata drag gandurile tale pe toate blogurile tale si iti mai faci si timp sa citesti ceea ce scriu ceilalti pe blogurile lor.

Mugur said...

Ajnanina, cateodata oferind o bucatita din sufletul nostru o primim inapoi mai plina, mai rotunda, mai frumoasa, mai incarcata de energie si dragoste :) NU intotdeauna, dar de cele mai multe ori :) Depinde cui si cum o oferim :)

Mugur said...

Gabi, cu totii suntem speciali! Poate ca de aceea ne-am si regasit aici, in tara blogurilor si a sentimentelor. Cu totii oferim atatea lucruri minunate si o facem in felul nostru unic si minunat.

Cristian Lisandru said...

@Ajnanina, cum să facem să aducem înapoi toate frânturile de suflet pe care le-am dăruit cu inima deschisă cui nu a meritat? Greu demers...

Cristian Lisandru said...

Da, Mugur, suntem în continuare motivaţi să oferim gratuit "bucăţi din suflet" pentru aceia care primesc şi apreciază la justa valoare efortul nostru, plăcut de altfel...

Mugur said...

Cristian, gand la gand cu bucurie!

ajnanina said...

Mugur,
sunt de acord ca nu e ecologic ceea ce am scris, cu oferirea de sare pentru a face apa mai apreciata...

o fac doar in doza in care si sarea e importanta...
eu, de exemplu consum foarte putina sare si de aceea cand primesc din alta parte ceva sarat ma minunez de noutatea gustului :)

ajnanina said...

Cristian
despre recuperarea sufletului te invata samanii.
o metoda poate fi si recapitularea, asa cum e trecuta in cartile lui Caros Castaneda. e o tehnica prin care iti recuperezi energia lasata in situatiile neterminate sau altor oameni...

ajnanina said...

Mugur,
despre bucuria de a darui din sufletul tau... o intelg si o respect; eu nu o simt; egoismul meu, alaturi de toata dragostea, ar vrea sa stie ca bucatica rupta si data se poate dezvolta in continuare si ca eu o mai pot intalni... :)

atata poate sufletul meu acum...

Mugur said...

Ajnanina, sufletul nostru stie mai bine :) Asa ca asculta-l :)

Adrian said...

Pai se punea indoiala ca de ce e gratis.

Mugur said...

Adrian, asa este, fiind gratis, ne intrebam daca este si de calitate.

Mikka said...

Mugur drag,
Iubirea si viata sunt gratis.
Din ele se nasc alte "chestii" gratis:apa, aerul, soarele, luna, cerul, pamantul, vantul, florile campului si trupurile noastre... si atatea alte minunatii!
Cum este oare calitatea lor?

Burebista said...

E frumos sa primesti cadouri, insa nimic din ce e "gratis" nu are valoare. Trebuie sa lupti pentru ce obtii, trebuie sa platesti, trebuie sa sacrifici ceva...ca dupa ce l-ai obtinut sa te poti bucura de el, altfel vei pierde acel ceva la fel de usor cum l-ai castigat.

Mugur said...

Draga mea Mikka,
Asa este, iubirea si viata sunt gratis. Si cat de recunoscatori suntem noi pentru ele? Cat de des ne manisfestam recunostinta pentru apa, aerul, soarele, luna, cerul, pamantul, vantul, florile campului si trupurile noastre... si atatea alte minunatii? Ar fi minunata daca ne-am aduce aminte in fiecare dimineata de ele si am fi recunoscatori pentru ca le avem. Cu siguranta ziua ar fi minunata si nu am mai da atentie la toate lucrurile perturbatoare care ar aparea peste zi.

Mugur said...

Burebista, din pacate asa este, de cele mai multe ori ceea ce primim gratis nu are prea mare valoare pentru noi pentru ca nu ne-am zbatut in vreun fel pentru a obtine acel dar. Imi aduc aminte cat de mult am pretuit primul laptop pe care mi l-am cumparat din banii mei! A fost un mare efort sa mi-l cumpar si, de aceea, a avut o mare valoare pentru mine si l-am pastrat cat de mult timp am putut, pana cand nu am mai putut sa il utilizez.