Wednesday, 17 June 2009

Despre curajul de a infrunta frica

Traducere si adaptare dupa Arielle Essex, NLP coach si trainer britanic

"Cand sunt disperat, imi aduc aminte ca, de-a lungul intregii istorii, adevarul si iubirea au invins intotdeanua. Au existat tirani si criminali care, pentru o vreme, au parut invincibili, dar in final intotdeauna au fost distrusi. Gandeste-te la asta - intotdeauna!" - Mahatma Gandhi

Toate formele de viata urmaresc in mod natural siguranta ca parte a instinctului de supravietuire. Dar, uneori, o nevoie excesiva de siguranta si securitate se poate transforma intr-o incorsetare, o atmosfera plina de frica.

O femeie se simtea descurajata, tematoare, trista si deprimata dintr-un motiv necunoscut. Desi era optimista si activa, nu-si mai putea gasi energia pe care sa o investeasca in actiuni. Si, mai rau decat atat, mintea ei era bantuita de scenarii ale unor dezastre imaginare cum ar fi posibila moarte a prietenilor apropiati ori a celor din familie. In acelasi mod, imaginea evenimentelor internationale si posibilitatea unor atacuri teroriste faceau din lumea ei interioara un loc fara de speranta. Se trezea in fiecare dimineata cu pieptul plin de frica. Ratiunea si logica nu aveau nici o putere pentru a-i face situatia mai buna, cu toate ca ea vedea cu usurinta ca aceste creatii imaginare sunt false. Intelegerile spirituale pe care le avea despre viata si moarte nu o ajutau. Imaginarea unor viitoare scenarii pozitive era ineficienta.

Cand se afla adancita in sentimentele ei negative, totusi a descoperit o dorinta mistuitoare pentru siguranta si protectie care o coplesea. Si-a reamintit simtul minunat de protectie care venea din partea tatalui ei cand era copila. La 25 de ani dupa moartea lui, a cautat sa recastige acea siguranta, sperand adesea ca un barbat nou sau o alta slujba ar putea sa i-o ofere. Putina siguranta si securitate gasite apareau acum ca fiind precare. Cine sau ce putea sa o ajute?

Image credits: Toxel.com

Intrebandu-si inima, a cerut ajutor mentorilor ei spirituali. Cu o anumita uimire, a avut viziunea lui Iisus alaturi de ea, tinand-o de mana ca si cum ar fi fost un copil mic. Imediat s-a simtit confortabil si in siguranta. De fapt, sentimentul de siguranta a fost atat de amplu incat in toata zona pieptului a inceput sa simta linistea si impacarea. Si-a dat seama ca, de fapt, a cautat siguranta si protectia in locuri gresite. Ca si cum o parte din ea ar fi ramas la varsta copilariei, atasata de o iluzie a protectiei asociata cu tatal si cu ceilalti barbati din viata ei. Dar adevarul era ca acest simt interior de siguranta si protectie se afla in interior, valabil pentru ea oricand i-ar fi fost necesar. Depresia ei s-a pierdut in inaltimi, iar imaginile ingrijoratoare s-au evaporat.

Ceea ce permiti mintii tale sa gandeasca, filmele pe care dai voie mintii sa le ruleze in capul tau, influenteaza nu numai starile, ci si perceptiile. Cand schimbi perspectiva, ai acces la alegeri mai fericite - alegeri care iti sunt accesibile dintotdeauna, dar care probabil au fost in afara atentiei tale. Aminteste-ti ca frica (FEAR) inseamna lucruri false aparand ca reale (FALSE EVIDENCE APPEARING REAL).

Fiecare gand pe care il ai si fiecare sentiment pe care il simti provoaca rezonante in energia constiintei care este creativa. Aceste vibratii pot fi masurate cu dispozitive electromagnetice. In profunzimile inimii tale simti vibratii care sunt de 5.000 ori mai puternice decat gandurile. Acestea sunt vesti bune, pentru ca emotiile negative par sa aiba originea in gandurile inutile din minte, nu in inima. Deci, daca ai avea acces la energiile necreate ale inimii, linistea va triumfa intotdeauna. Cum ai putea sa iti directionezi energiile sa vibreze din inima ta? Este alegerea ta.

"Tot ceea ce vezi isi are radacinile in lumea nevazuta. Formele se pot schimba, esenta ramane aceeasi. Fiecare viziune minunata se va evapora; fiecar cuvant inmiresmat va pali. Dar nu-ti pierde buna dispozitie. Sursa din care ele provin este eterna, vie, in continua crestere daruind o noua viata si o noua bucurie. De ce sa plangi? Sursa este in interiorul tau. Si intreaga lume rasare din ea." - Jelaluddin Rumi

Iata cativa pasi care sa te ajute sa te reorientezi:
1. Identifica o situatie care sa evoce in tine alte sentimente decat iubire, pace, bucurie, fericire, iertare, inocenta, speranta, incredere si unitate. Poti sa iti dai voie sa simti sentimentele negative suficient timp pana vei reusi sa le denumesti.
2. Cu ce anume sunt asociate aceste sentimente negative? Ce calitati simti ca iti lipsesc, sau le doresti din tot sufletul? Ce este ceea ce vrei cu adevarat? Ar putea fi o anumita forma de iubire sau acceptare? Ai nevoie sa detii controlul? Sau este ceva care are de-a face cu siguranta si protectia?
3. Da-ti voie sa simti din plin cum este sa fii una cu acea calitate care simti ca ti-ar lipsi.
4. Cui ai putea sa ii ceri ajutor? Unde poti merge in lumea ta interioara pentru a gasi sprijin? Conecteaza-te la sursele de lumina si iubire care te ajuta.
5. Ce ai invatat? Ce ai nevoie sa iti amintesti din aceasta experienta?
6. Cum te simti acum? Cum poti alege sa radiezi mai multe vibratii din centrul inimii tale in viitor?

36 comments:

ajnanina said...

ce cred ca am inteles acum...
curajul si frica pot coexista; sunt energii diferite, nu neaparat fetzele aceleiasi monede.
daca ti-e teama nu insemana neaparat ca lipseste curajul, ci doar ca nu il accesezi atunci...

Cristian Lisandru said...

Foarte interesanţi cei şase paşi... Şi sunt de părere că ffrica poate să stea foarte bine alături de curaj.

Florin said...

intradevar interesant...

"Cand sunt disperat, imi aduc aminte ca, de-a lungul intregii istorii, adevarul si iubirea au invins intotdeanua" superb spusa asta...:)

Leo said...

Sentimente negative ? Le cunosc si m-am invatat cu ele in timp. Cum am mai spus, ura profunda e la fel de fireasca precum iubirea - oameni suntem !
Eu am pentru mine insami o reteta care nu da niciodata gres cand e vorba de frica (am mai amintit-o cu alte ocazii) : imi spun in gand : FARA MINTE ! sau TU RAMAI LA TOATE RECE ! - si frica, sau orice alt sentiment asemanator dispare...

vilo13 said...

Interesanţi cei 6 paşi.
Indiferenţa faţă de tot ce nu-mi place pare să dea cele mai bune rezultate la mine.

elena marin-alexe said...

Oricine, a fost confruntat macar o data-n viata cu frica. Psihologia spune ca, subconstientul nostru fabrica frica din diverse motive...Important este ca putem scapa de ea, doar cerand ajutorul Suprem, caci in inima unde poposeste Hristos, nu are ce cauta frica.
Felicitari pt. subiect si dezvoltarea lui. Multa pace!

mosneagul said...

e de discutat aici; discutabil e drept dar disculpabil...

Camelia said...

Cum poti alege sa radiezi mai multe vibratii din centrul inimii tale in viitor?

cred ca pur si simplu dand atentie Inimii si Sufletului..in fiecare situatie de frica care apare , daca ascultam inima si acolo e liniste, se linisteste si mintea..

Mugur said...

Ajnanina, tare frumos ai spus! Si eu cred ca frica si curajul pot coexista desi nu sunt fete ale aceleiasi monede. Cateodata alegem teama, alteori alegem curajul... Din fericire, putem accesa oricare dintre aceste stari...

Mugur said...

Cristian, si eu sunt de parere ca frica poate sa stea alaturi de curaj daca noi ii dam voie. Uneori o hranim cu energie, alteori decidem sa o alungam.

Mugur said...

Florin, am o multime de favorite printre spusele lui Mahatma Gandhi. Omul asta a fost un iluminat.

Mugur said...

Leo, super tare strategia ta! Imi amintesc ca ai mentionat-o si chiar ma gandeam sa o experimentez si eu :)

Mugur said...

Lucian, e super ca ai descoperit ceea ce da cele mai bune rezultate la tine.

Mugur said...

Elena, asa este, intr-o inima plina de iubire nu mai este loc si de frica!
Pace si lumina!

Mugur said...

Mosneagule, intentia salveaza aparenta si deschide o noua usa...

Mugur said...

Camelia, ori de cate ori ne ascultam inima, lumina si iubirea de acolo fac ca teama sau frica sa dispara.

Adrian said...

Frica ne face mai puternici, ne dezvolta anumite abilitati, frica vine impreuna cu necunoscutul unde logiga gandirii noastre este perturbata, curaj sau punere in balanta a situatiei, cautarea rezolvarii problemei, inarmarea, patrunderea, reusita, expans, fericire...

Mikka said...

Imi place tot, draga Mugur!
Si mai ales ca l-ai asezat aici pe iubitul meu: Rumi...
Cei sase pasi sunt... cei sase pasi. Astia sunt.
Cu exceptia cazului in care frica este asa mare sau atat de dureroasa, ca te strangi intr-un mic punct, minuscul. Tot aia e, ca si-n cei sase pasi. Doar ca ajungi dintr-o data in centru. In Inima...

De unde s-ar putea vedea ca frica ne face pana la urm un mare serviciu: Ne aduce acolo, in Inima...
Mare deservicu facut ei insasi: pana la urma, aceasta revenire in Inima ne va face din ce in ce mai puternici. Asta inseamna nu fara frica, ci avand forta de a merge inainte, depasind-o sau cu ea alaturi...

Superba postare, Mugur!
Gracias!

Dan Ioanitescu said...

http://www.youtube. com/watch? v=sb2YOg_ dkQM

Uita-te, te rog!
O sa iubesti filmuletul acesta

Mugur said...

Adrian, mi-ar placea sa pot crede ca frica ne face mai puternici. Frica, din pacate, paralizeaza, opreste, pune bariere, blocheaza orice urma de ratiune...
Intr-adevar, in momentul in care ne infruntam frica si decidem sa mai facem un pas, atunci devenim mai puternici, gasim rezolvari la situatiile limita si reusim. Totul este sa dam la o parte frica si sa exploram ceea ce vine dupa ea...

Mugur said...

Mikka, tu care dansezi cu lumina si te lasi purtata pe muzica pasilor divini stii :) Asa este, dupa ce frica ne face sa ne strangem intr-un punct minuscul in care aproape ca disparem, ne regasim dintr-o data in inima, adica in locul in care gasim resurse inepuizabile de ne infrunta frica...
Cu drag!

Mugur said...

Dane, clipul e senzational! L-am postat si eu cu ceva timp in urma pentru ca mi-a placut tare mult: http://mugurbadarau.blogspot.com/2009/05/indrazneste.html

Kami said...

A. Robbins spunea ca fiecare emotie are un mesaj pentru noi... atat cele negative cat si cele pozitive, iar frica serveste 2 scopuri extrem de importante. Unul este acela de a ne averitiza cu privinta la o situatie care ar putea fi primejdioasa pentru noi, iar cel de-al doilea scop este sa ne avertizeze ca trebuie sa crestem, sa evoluam, sa ne dezvoltam pentru a face fata evenimentelor ce urmeaza.
Este mai important ce asociem unei anumite stari(interpretarea) decat starea in sine :)
http://www.youtube.com/watch?v=57sqxTG6eQI
Iti multumesc pentru exercitiu si povestire! Se pare ca am ajuns la o noua faza :)))... acum postarile tale, sau cum zice Jeanina "cititul in blog" are scop preventiv si de anticipare a eventualelor "issues" din viata mea. Foarte tare! ^-^

Geanina Codita said...

Frica şi curajul fac parte din viaţa noastră, le trăim cu aceeaşi intensitate. De felul meu sunt curajoasă, nu mă sperii atât de uşor însă moartea îmi inspiră teamă, nu a mea ci a celor dragi. Greu îmi revin din astfel de stări. Apare deci frica de a nu-i pierde.

Mugur said...

Kami, multumesc mult! Uitasem de Anthony Robbins si comentariul tau adauga o perspectiva minunata asupra menirii fricii :)
Imi place ideea de scop preventiv :) Super!
Multumesc tare mult si pentru clip! E fantastic!!!

Mugur said...

Geanina, tare adevarat! Frica si curajul fac parte din viata noastra. Oare ar mai exista notiunea de curaj daca ar disparea notiunea de frica?

Karyn Taulescu said...

Mugur e minunat ce faci aici! Iti multumesc pentru articol.. chiar a avut o rezonanta acolo undeva ... mai devreme am lasat un post si dupa am sters.. ideea este ca scrisesem despre experienta personala si nu cred ca e potrivit sa scriu despre asta aici.

Ce iti fac laserele?

Mugur said...

Karyn, multumesc frumos pentru cuvintele spuse din inima! Eu cred ca lucrurile se intampla cu un scop chiar si atunci cand nu ne asteptam. Si, la un moment dat, pacea interioara este semnul ca totul e bine chiar si intr-un haos aparent. Iar tu ai atatea resurse minunate si un drum atat de frumos incat orice obstacol este de fapt o experienta.

Laserele sunt bine :) Incerc sa nu le scot prea des la vedere :) Am facut-o ieri, din intamplare, in timpul unei demonstratii de coaching :) Si a venit la mine o tipa care mi-a spus ca a simtit o energie atat de buna :) I-am zambit, dar nu i-am povestit de lasere. Nu era momentul :)

Geanina Codita said...

Nici daca aş da în bobi nu mi-ar ieşi ca o sa dispară, nici una şi nici cealaltă, însă mă prefac că sunt eroul unei poveşti şi încerc din răsputeri să tai răul de la rădăcină"fără frica", asta mi-aş dori.

Mikka said...

Mugurasule drag, si tu stii... :)))
Toate alea... sau astea, cum vrei sa le spui.

gabi said...

Mugur,
si eu cred ca trebuie sa ne dam voie sa ne fie frica fiindca e uman si fiindca in cazul in care n-o facem vom ascunde frica in subconstient de unde va "bubui" cand ne vom astepta mai putin. Totul e sa constientizezi senzatia si sa spui : ok, mi-e frica dar nu intru in panica ci incerc sa ma mobilizez si aici intervine ratiunea, punctul nostru forte.

Situatiile traumatizante din viata noastra si in special cele din copilarie - perioada in care ratiunea e mai putin dezvoltata, pot crea si dezvolta anumite temeri care au legatura cu siguranta noastra personala. Asa cum spuneai, pierderea unui parinte in perioada copilariei sau divorturile parintilor din aceeasi perioada a vietii noastre afecteaza grav echilibrul emotional. Si e mult de munca pana se reface pentru ca in prima faza nimeni nu prea isi da seama care sunt cauzele acestor frici. Pe masura ce constientizezi sursa adevaratei frici ajungi sa poti s-o controlezi rational. Multe frici sunt imaginare, asa cum ai spus. Iar ceea ce mi se pare foarte important pentru noi este sa intelegem ca evenimentele exterioare nu pot fi controlate de catre noi si ca in Univers exista atat echilibre cat si dezechilibre.
Frumos articol, ca de obicei !

Mugur said...

Geanina, fara frica poate ca nu am avea cum sa stim ca avem curaj. Si, cum suntem eroul propriei povesti, din cand in cand, mai taiem raul de la radacina si, atunci, infloreste binele. Totul este, asa cum bine spui si tu, sa ne dorim.

Mugur said...

Draga mea Mikka, le-am aflat la un moment dat... :)))
Si, din cand in cand, imi mai aduc aminte de ele si atunci simt nevoia sa le si postez. :)))

Mugur said...

Gabi, si eu cred ca e uman si e bine sa experimentam toate emotiile si senzatiile. In felul asta ne dezvoltam, crestem, ajungem la un alt nivel. Si, asa cum frumos spui, odata ce am constientizat senzatia, putem alege ce vrem sa facem cu ea: o lasam, o modificam, o transformam in ceva ce ne ajuta, ne mobilizeaza?

Si eu cred ca multe frici sunt imaginare. Avem tendinta sa generalizam si sa includem situatii noi in ctaegorii vechi. Si sa le percepem prin prisma filtrelor pe care le avem. Si, chiar daca nu avem cum sa controlam evenimentele exterioare, putem controla modul in care le percepem. Si atunci o situatie care nu tine neaparat de noi se transforma doar prin faptul ca noi am reusit sa o percepem altfel.
Ma bucur ca ti-a placut articolul!

Laura said...

Cred ca daca resusesti sa-ti ,,imratisezi" frica o invingi. Si mai cred ca frica e un sentiment impropriu, indus si de control.Inca nu am ,,imbratisat-o" mai am doar un pas.Laura

Mugur said...

Laura, asa este. In momentul in care iti "imbratisezi", o accepti. Iar daca ai acceptat-o, ea nu mai reprezinta o problema pentru tine. Esti pe drumul cel bun si, asa cum spuneai si tu, mai ai doar un pas.