Monday, 16 January 2012

Deodorantul cristal

De ceva timp tot mai multe persoane din jurul meu au devenit preocupate de un mod de viata sanatos. Si, in primul rand, cam toti care se gandesc la propria sanatate incep cu o alimentatie sanatoasa care include fructe, legume si produse din carne bio. Pe unii chiar i-am auzit vorbind de alimentatia care are la baza principii raw (mancare nepreparata termic, adica netrecuta prin foc). Nu mi-am propus sa va povestesc despre ceea ce inseamna o alimentatie sanatoasa pentru ca, slava Domnului, exista o multime de informatii despre acest subiect. In schimb, vreau sa va spun cate ceva despre igiena personala si, mai precis, despre deodorantele naturale.

In urma cu vreo trei ani am auzit pentru prima oara despre deodorantul natural sau deodorantul cristal, de la o prietena care isi cumparase asa ceva din Germania, de la un magazin cu produse naturiste. Dar, inainte de a va povesti despre el, o sa va povestesc foarte pe scurt despre deodorante si antiperspirante.

Datorita caldurii excesive, efortului fizic sau stresului emotional, cu totii transpiram, unii mai putin iar altii mai mult. Este modalitatea prin care corpul nostru isi regleaza temperatura, dar si elimina o parte din toxinele acumulate. Deodorantele obisnuite nu fac altceva decat sa mascheze mirosul de transpiratie si, de cele mai multe ori, daca cantitatea de transpiratie este substantiala, mirosul provocat de bacteriile de la nivelul pielii reuseste sa anuleze mirosul deodorantului. Antiperspirantele contin substante chimice care inhiba activitatea glandelor sudoripare afectand, din pacate, fiziologia corpului. Studii medicale recente au dezvaluit ca antiperspirantele eficiente au in compozitie compusi chimici extrem de nocivi pentru corp, de tipul parabenilor sau ai unor compusi ai aluminiului (clorhidrat de aluminiu, aluminiu zirconiu, clorura de aluminiu, hidroxibromura de aluminiu, etc) care pot provoca diverse dereglari ale organismului, dar si tumori.

Si, atunci, ce facem cu mirosul transpiratiei? Eu am gasit o modalitate eficienta si naturala: deodorantul natural, adica deodorantul cristal sau, altfel spus, piatra de alaun. Aceasta piatra depune o pelicula invizibila de saruri minerale pe piele care impiedica dezvoltarea bacterilor responsabile de mirosurile neplacute ale transpiratiei. Este ceea ce foloseau bunicii nostri in tinerete dupa ce se barbiereau deoarece piatra de alaun, pe langa rolul antibacterian, are si efect astringent.

Deoarece sunt genul de persoana care se documenteaza inainte de a utiliza ceva, am citit foarte mult despre piatra de alaun si am descoperit ca nu are efecte negative asupra sanatatii deoarece oxizii si hidroxizii de aluminiu pe care ii elibereaza la contactul cu pielea sunt, din punct de vedere chimic, extrem de stabili si nu pot sa elibereze aluminiul. Plus ca nici nu patrund in epiderma deoarece nu sunt solubili.

In comert exista doua variante ale deodorantului cristal (piatra de alaun) si anume: alaunul de amoniu (ammonium alum) si alaunul de potasiu (potassium alum). Si exista mai multe variante de ambalare: de la cristalul intreg pana la spray (cristalele dizolvate in apa epurata). Bineinteles ca am incercat toate variantele :) si am descoperit ca varianta cea mai potrivita pentru mine este alaunul de potasiu in varianta cristal. Spray-urile nu aveau cine stie ce efect iar alaunul de amoniu mi-a provocat o iritare a subratului si am dedus ca ma o alergie la amoniu. Modul de folosire a cristalului este extrem de simplu: se aplica pe pielea umeda, imediat dupa dus, sau pe pielea uscata si atunci cristalul trebuie trecut printr-un jet de apa ca sa devina umed.

In afara de beneficiul major ca nu ne afecteaza sanatatea, acest deodorant cristal elimina eficient mirosul transpiratiei, nu da senzatia de incarcare a zonei pe care se aplica, nu pateaza hainele si este inodor astfel incat nu interfereaza cu aftershave-ul sau parfumul. Plus ca are si un pret super bun (intre 15 si 30 lei, in functie de producator si de magazin) tinand cont ca se consuma cam intr-un an. Am facut si o poza cu deodorantul cristal pe care il folosesc eu :)

10 comments:

Denisa said...

Si minunatia aceasta se gaseste in Romania? Trebuie sa il cumpar si eu :)
Uite, asta este un articol cu informatii complet noi pentru mine, foarte interesant si educativ. Multumesc

Mugur Badarau said...

Denisa, cu placere! Ma bucur ca iti sunt utile informatiile :)
Din fericire, se gaseste si in Romania la farmaciile care comercializeazasi produse naturale, in reteaua magazinelor DM, la Plafar sau pe diverse site-uri.

Vane said...

Ce idee revolutionara, cu toate astea n-am vazut pe piata inca :))

Mugur Badarau said...

Vane, asa este! Este o idee super tare! Chiar daca revenim la ceea ce utilizau bunicii nostri in trecut :))
Din fericire, se gaseste si la noi, in Romania, in farmacii, in magazinele cu produse naturiste, la Plafar si in magazinele DM (iar in aceste magazine am vazut cel mai mic pret, 10 lei).

inchiriere fantana de ciocolata said...

Interesant acest tip de deodorant, dar am totusi o dilema, transpirai abundent inainte de al folosi? M-ar interesa acest aspect, sa stiu daca mi-ar fi bun si mie.
Sa ai spor!

Mugur Badarau said...

Deodorantul cristal nu blocheaza secretia glandelor sudoripare, adica atunci cand il folosesti continui sa transpiri la fel de mult sau de putin ca inainte. Singura diferenta este ca transpiratia nu miroase chiar si la efort prelungit sau la caldura excesiva.
Numai bine!

Anonymous said...

Au oferta la Fundeal daca vreti .. puteti lua Piatra de alaun cu potasiu la 120 grame cu 11 LEI (sau 5 lei daca platiti cu Maestro).


Referitor la articol si la "deodorantele obisnuite", sa stii ca nu doar mascheaza mirosul transpiratiei, ci incearca sa actioneze ca si piatra de alaun, omorand din bacteriile care duc la mirosuri neplacute. Eu am avut unul 'obisnuit' sa zicem (marca Bourjois) care avea in compozitie minerale si aceasta substanta. Mirosea foarte discret, si nu se punea problema ca ma dau cu el doar ca sa acopar miroul neplacut, ci ca sa-l previn. La fel si celelalte marci de deodorante, de obicei contin substante bactericide pt efectul scontat.

Nu neg ca probabil e bun si cel de alaun (inca nu l-am incercat), dar nu mi se pare corect sa denigram cum functioneaza celelalte ca sa il laudam pe asta in mod nedrept.

Mugur Badarau said...

Multumim frumos pentru informatiile legate de oferta de la Fundeal. Din fericire, in ultima vreme au tot inceput sa apara diverse oferte avantajoase pe site-uri specializate in asa ceva.

Referitor la deodorante si antiperspirante, probabil ca nu am reusit sa-mi exprim suficient de clar ideile. Deodorantele sunt concepute pentru a masca mirosul transpiratiei iar anti-perspirantele sunt cele care au in compozitie tot felul de substante active bactericide care previn mirosul transpiratiei.

Eu unul ma impac foarte bine cu acest deodorant natural si, cum nu exista prea multe informatii despre asa ceva, m-am gandit sa ofer cateva impresii proprii despre piatra de alaun.

Anonymous said...

Tot contine aluminiu...nici la deodorantele normale nu sa descoperit stiintific ca pot dauna sanatatii. Asa ca totul e o propaganda...Singura solutie complet sigura pentru maxim 12 14 ore de protectie sunt sapunurile deodorant.

Mugur Badarau said...

Asa este, contine aluminiu insa sunt particule care nu trec prin piele pentru ca au diametrul mai mare decat porii prin care ar putea patrunde in organism. Cel putin aceasta este explicatia pe care am citit-o pe tot felul de site-uri de specialitate.